Sposób na wydajną pracę zdalną

Pracując z domu, często mamy poczucie, że poświęcamy sprawom zawodowym znacznie więcej czasu niż w biurze. Niekiedy to wina nie najlepszej organizacji pracy, ale warto też dogadać się z szefem, by nie dzwonił po godzinach...

Aktualizacja: 26.10.2020 05:46 Publikacja: 25.10.2020 21:00

Sposób na wydajną pracę zdalną

Foto: Adobe Stock

Wraz z pogorszeniem się sytuacji pandemicznej coraz więcej Polaków wraca na pracę zdalną. I choć mamy już doświadczenia z wiosennego lockdownu, to niektóre aspekty home office wciąż mogą być dla nas wyzwaniem. Tak wynika choćby z najnowszego raportu „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ Covid-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm". Raport, przygotowany przez MC2 Innovations we współpracy z firmą rekrutacyjną Hays Poland oraz SWPS, „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.

Czytaj także: Firmy idą na rękę rodzicom. Praca zdalna może być trudna

Są zalety, ale i wady

Okazuje się, że Polacy dosyć entuzjastycznie oceniają swoją własną efektywność i zaangażowanie podczas pracy w domu. Doceniają też zalety home office – są zadowoleni, że nie muszą dojeżdżać do biura, że mają poczucie elastyczności i swobody.

– Ale z drugiej strony sygnalizowane jest przeciąganie czasu pracy, zniechęcenie brakiem równowagi praca–dom czy po prostu stres wynikający z izolacji – zauważa Anna Streżyńska, prezes zarządu MC2 Innovations.

Badanie wykazało, że aż dla 43 proc. pracujących zdalnie Polaków największym wyzwaniem jest utrzymanie work-life balance, a z kolei 37 proc. doskwiera brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami. Spora grupa badanych wskazuje też, że ma poczucie ciągłego bycia w pracy (28 proc.) oraz poczucie izolacji (25 proc.).

Jak zaznacza Anna Streżyńska, by praca zdalna w dłuższym okresie miała pozytywny wpływ na efektywność organizacji, musimy nauczyć się radzić sobie z tymi wyzwaniami. Eksperci, z którymi rozmawialiśmy, podkreślają, że wiele zależy od nas samych.

– Praca zdalna niekoniecznie oznacza pracę dłuższą niż osiem godzin, ale na pewno sprzyja rozciągnięciu jej w ciągu dnia, a nawet w nocy – zauważa dr hab. Paweł Jurek z Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku. Według niego, pracując z domu, przeplatamy obowiązki zawodowe z tymi domowymi. – To nasze decyzje, ale generują niekiedy poważne problemy. Wzrasta poczucie, że pracujemy znacznie więcej, choć nie zawsze tak jest. Zacierają się też granice między pracą a życiem prywatnym. Sprzyja to przepracowywaniu się, co w konsekwencji obniża jakość naszego życia – ostrzega Jurek.

Usunąć rozpraszacze

– Nasze badania pokazały, że prawie 70 proc. osób pracujących zdalnie wykonuje w czasie pracy inne, niezwiązane z obowiązkami zawodowymi, czynności – zauważa Katarzyna Merska, koordynator ds. komunikacji Gumtree.pl. Najczęściej jest to oglądanie telewizji czy surfowanie po internecie. Niemalże połowa kobiet w pracę zawodową wplata sprzątanie mieszkania oraz opiekę nad dziećmi. Z kolei mężczyźni deklarują, że robią sobie dłuższe przerwy.

Co z tym możemy zrobić?

– Przede wszystkim należy postawić na skupienie na obowiązkach zawodowych. Praca zdalna wymaga dyscypliny i konsekwentnego pozbycia się z otoczenia wszelkich „rozpraszaczy" w postaci chociażby włączonego telewizora – radzi Merska. Karolina Lis, menedżer w Hays Poland, podsuwa kilka praktycznych pomysłów pomagających utrzymywać samodyscyplinę. Jak przypomina, rytm dnia pracy zdalnej różni się od tego w biurze, dlatego niezbędne jest opracowanie nowych zasad działania.

Codzienny reżim

Jedną z podstawowych zasad home office powinno być ustalenie ścisłych godzin pracy i wstawanie o jednej, określonej godzinie. I co ważne – wstawać trzeba wcześniej niż pięć minut przed włączeniem komputera. – Potrzebujemy czasu na zwykłe, proste czynności związane z normalną codziennością dnia pracy. I co istotne, prześlą one do mózgu sygnał, że wszystko jest tak jak zawsze, że „idziemy" do pracy – mówi też Justyna Sławik, menedżer w agencji zatrudnienia Randstad Polska.

– Dobrą praktyką jest również sporządzanie listy zadań do wykonania w określonym dniu, z uwzględnieniem rzeczywistego czasu niezbędnego do ich realizacji. Pozwala to nie tylko dostrzec poczynione postępy, ale również skoncentrować się na priorytetach – radzi Karolina Lis. Trzeba przy tym pamiętać, że zwykle jesteśmy w stanie zapanować nad ok. 60 proc. czasu pracy, co oznacza, że trzeba zostawić sobie przestrzeń na sytuacje nagłe i nieoczekiwane.

Budzik pomoże

– Pamiętajmy też o przerwach – na każdą godzinę powinno przypadać dziesięć minut przerwy – podkreśla Justyna Sławik. W pilnowaniu tego może nam pomóc budzik w telefonie – warto ustawić sobie w nim przypomnienia. Budzik może też nam pomóc w utrzymywaniu skupienia. – Osobom, które mają za to problem z koncentracją, polecam system 20-minutowych sekwencji skupienia. Nastawy sobie zegarek początkowo właśnie na 20 minut i starajmy się przez ten czas maksymalnie skoncentrować na pracy. Za każdym kolejnym razem stopniowo wydłużamy ten czas – wyjaśnia Justyna Sławik.

– Jeśli już mamy wyznaczony harmonogram pracy, musimy się go trzymać, oddzielając obowiązki zawodowe oraz domowe. Zupełnie jak przed pandemią, gdy rytm dnia regulowały wyjazdy do biura – zaznacza Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service i ekspert ds. rynku pracy.

Umowa z szefem

Zdaniem Inglota najlepiej (jeśli mamy taką możliwość) przeznaczyć jeden pokój na swoje biuro. Pozwoli to skupić się na zadaniach i odciąć od domowych spraw. Warto też porozmawiać z domownikami o naszych potrzebach podczas pracy w domu i ustalić z nimi zasady zachowania. To ważne, bo zdarza się, że nawet dorośli członkowie rodzin nie zawsze do końca rozumieją, że home office to praca, a nie jakaś forma urlopu.

Samodyscyplina pomoże w takiej organizacji pracy, by nie przedłużała się w nieskończoność. Co jednak jeśli to szef po części wymusza na nas pracę po godzinach?

Eksperci podkreślają, że czasami, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, jaką jest pandemia, dłuższe pozostanie przy komputerze jest niezbędne. – Mimo to ważne jest, aby nie przekraczać pewnych granic. Warto postawić na otwartą komunikację i wspólnie z przełożonym spróbować ustalić pewne zasady – podkreśla Karolina Lis.

Technologie mogą pomóc

Długotrwały brak bezpośrednich kontaktów ze współpracownikami i przełożonymi jest jednym z najpoważniejszych wyzwań pracy zdalnej. Może to doprowadzić do utraty poczucia więzi między pracownikiem a firmą i w konsekwencji do spadku zaangażowania i motywacji. Tu najlepszym i jedynym podczas pandemii rozwiązaniem jest zastosowanie komunikacji wirtualnej. – Warto wprowadzić regularne spotkania skupione na budowaniu relacji – radzi dr Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka z Akademii Leona Koźmińskiego. – Można też stworzyć na komunikatorze internetowym wirtualną kuchnię. Każdy, kto ma ochotę na pogaduchy, może wejść na ten kanał. Warto inwestować w online'owe działania team buildingowe. Budowanie relacji online wymaga znacznie większego wysiłku niż w biurze i jest bardziej czasochłonne. Nie można jednak o nim zapomnieć, inaczej pracownicy zaczną odchodzić, a ci, co zostaną, staną się mniej efektywni – podkreśla ekspertka ALK.

Wraz z pogorszeniem się sytuacji pandemicznej coraz więcej Polaków wraca na pracę zdalną. I choć mamy już doświadczenia z wiosennego lockdownu, to niektóre aspekty home office wciąż mogą być dla nas wyzwaniem. Tak wynika choćby z najnowszego raportu „Zaangażowanie w czasie pandemii. Wpływ Covid-19 i zdalnego trybu pracy na efektywność polskich firm". Raport, przygotowany przez MC2 Innovations we współpracy z firmą rekrutacyjną Hays Poland oraz SWPS, „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rynek pracy
Szwajcarski koncern zamyka fabrykę w Aleksandrowie Łódzkim. Pracę straci 400 osób
Rynek pracy
Najbardziej atrakcyjne branże dla polskich pracowników. Jest nowy lider
Rynek pracy
Coraz więcej ciekawych ofert pracy dla zewnętrznych pracowników
Rynek pracy
Chcemy zarabiać na Zachodzie, ale mieszkając w Polsce
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Rynek pracy
Czterdziestolatkowie to najliczniejszy rocznik pracujących