Co dzisiaj jest najważniejszym wyzwaniem HR? W odpowiedzi na to pytanie zarówno w badaniach, jak również podczas debat (wirtualnych w obecnych warunkach), menedżerowie i specjaliści niemal zgodnie wskazują na skuteczną komunikację wewnętrzną. Jest ona niezbędna szczególnie teraz, gdy wiele osób odczuwa nie tylko lęk przed koronawirusem, ale także przed skutkami kryzysu wywołanego przez pandemię.
Kolejnym powodem niepokoju pracowników mogą być informacje o nadchodzącym kryzysie i zwolnieniach w wielu firmach. – HR-owcy zgodnie uważają, że z tych powodów wzrasta rola komunikacji wewnętrznej. Pracownicy potrzebują prawdziwych informacji, ale ograniczone są kanały komunikacji nieformalnej. Gdy pojawiają się plotki, trudniej je dementować, skutecznie sieją panikę i wprawiają ludzi w niepotrzebny niepokój – tłumaczy Katarzyna Lorenc, prezes firmy doradczej 4 Business & People i ekspertka Business Centre Club ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy.
Jej opinię potwierdzają wyniki tegorocznej edycji badania „HR-owca portret własny", które Grupa Pracuj przeprowadziła już w czasie pandemii wśród kilkuset pracowników działów HR. Do 44 proc. (o 2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem) wzrósł teraz odsetek tych, którzy wśród najważniejszych wyzwań wskazali skuteczną komunikację wewnętrzną.
Zyta Machnicka, prezes, główny strateg i trener w hubie edukacyjnym Lightness, zwraca uwagę, że komunikacja wewnętrzna, szczególnie w czasach kryzysu, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji, utrzymania w niej kluczowych ludzi i budowania angażującej kultury. A to właśnie tworzenie angażującego środowiska pracy najbardziej zyskało na znaczeniu w porównaniu z ubiegłym rokiem. Teraz stało się to wyzwaniem dla 43 proc. HR-owców – o jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Jest dziś ważniejsze niż problem pozyskania jakościowych aplikacji od dobrych kandydatów do pracy, który jeszcze przed rokiem zajmował drugie miejsce.