fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Rynek pracy

Jak przekonać załogę, że może bezpiecznie wrócić do biura

Adobe Stock
Pandemia zepchnęła na dalszy plan jeden z największych do niedawna problemów HR-owców: pozyskiwanie talentów. Wzrosło znaczenie dobrej komunikacji z pracownikami.

Co dzisiaj jest najważniejszym wyzwaniem HR? W odpowiedzi na to pytanie zarówno w badaniach, jak również podczas debat (wirtualnych w obecnych warunkach), menedżerowie i specjaliści niemal zgodnie wskazują na skuteczną komunikację wewnętrzną. Jest ona niezbędna szczególnie teraz, gdy wiele osób odczuwa nie tylko lęk przed koronawirusem, ale także przed skutkami kryzysu wywołanego przez pandemię.

Kolejnym powodem niepokoju pracowników mogą być informacje o nadchodzącym kryzysie i zwolnieniach w wielu firmach. – HR-owcy zgodnie uważają, że z tych powodów wzrasta rola komunikacji wewnętrznej. Pracownicy potrzebują prawdziwych informacji, ale ograniczone są kanały komunikacji nieformalnej. Gdy pojawiają się plotki, trudniej je dementować, skutecznie sieją panikę i wprawiają ludzi w niepotrzebny niepokój – tłumaczy Katarzyna Lorenc, prezes firmy doradczej 4 Business & People i ekspertka Business Centre Club ds. rynku pracy oraz zarządzania i efektywności pracy.

Jej opinię potwierdzają wyniki tegorocznej edycji badania „HR-owca portret własny", które Grupa Pracuj przeprowadziła już w czasie pandemii wśród kilkuset pracowników działów HR. Do 44 proc. (o 2 pkt proc. w porównaniu z ubiegłorocznym badaniem) wzrósł teraz odsetek tych, którzy wśród najważniejszych wyzwań wskazali skuteczną komunikację wewnętrzną.

Zyta Machnicka, prezes, główny strateg i trener w hubie edukacyjnym Lightness, zwraca uwagę, że komunikacja wewnętrzna, szczególnie w czasach kryzysu, ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizacji, utrzymania w niej kluczowych ludzi i budowania angażującej kultury. A to właśnie tworzenie angażującego środowiska pracy najbardziej zyskało na znaczeniu w porównaniu z ubiegłym rokiem. Teraz stało się to wyzwaniem dla 43 proc. HR-owców – o jedną piątą więcej niż rok wcześniej. Jest dziś ważniejsze niż problem pozyskania jakościowych aplikacji od dobrych kandydatów do pracy, który jeszcze przed rokiem zajmował drugie miejsce.

Jak przypomina Zyta Machnicka, HR-owcy od lat powtarzają, że skuteczna komunikacja wewnętrzna jest jednym z ich największych wyzwań. Powodów wskazują kilka: pracownicy są w różnych grupach wiekowych, na różnych etapach kariery i z różnymi oczekiwaniami wobec stylu komunikacji i wykorzystywanych w firmie do tego celu narzędzi.

Ankietowani w tym roku specjaliści HR mają dobre mniemanie o swoich umiejętnościach komunikacyjnych – 40 proc. oceniło je jako dobre, a jeszcze więcej (55 proc.) jako bardzo dobre. Jedynie 3 proc. uważa je za przeciętne.

– Niestety, wyniki badań, które prowadzę w firmach i wnioski z tej współpracy pokazują, że nasze kompetencje i sposoby komunikacji w pracy wymagają poprawy – komentuje Maja Biernacka, konsultant w firmie bee Different i autorka bloga Komunikacja wewnętrzna od kuchni. Zaznacza, że o ile nie mamy zwykle większych problemów w komunikacji z szefem i z kolegami z zespołu, bo z nimi regularnie współpracujemy i wyrobiliśmy sobie skuteczne formy kontaktu, to problemy zaczynają się w komunikacji z osobami spoza zespołu.

– Komunikujemy się we wciąż zmieniającym się otoczeniu, co wymusza konieczność regularnego podnoszenia naszych umiejętności– ocenia Biernacka.

Teraz doszły nowe wyzwania wymagające skutecznej komunikacji, związane np. z bezpiecznymi powrotami do biur. – Musimy zadbać o to, by ludzie nie bali się przychodzić do pracy – podkreślali dyrektorzy uczestniczący w majowym (wirtualnym) spotkaniu Grupy HR Loży Warszawskiej Business Centre Club.

Dużą rolę do odegrania ma dobra współpraca z zarządem, która jest wyzwaniem dla co trzeciego HR-owca. Katarzyna Lorenc zwraca uwagę, że oprócz działów HR test z przywództwa zdaje teraz kadra kierownicza. – Dopasowanie stylu przywództwa do sytuacji i aktualnych potrzeb ludzi to duża sztuka. Nie wszyscy menedżerowie zdali ten egzamin. Część usunęła się z życia biznesowego, a wielu kierowników nie potrafiło zapanować nad emocjami swoimi i innych – zaznacza ekspertka BCC.

Jak zwraca uwagę Jacek Krajewski, ekspert branży HR i menedżer ds. rozwoju w Gamfi, pandemia postawiła przed specjalistami HR liczne wyzwania, z którymi przyszło im się zmierzyć po raz pierwszy. Przeprowadzenie rekrutacji lub onboardingu w 100 proc. zdalnie, zorganizowanie zasad pracy w warunkach home office, to tylko niektóre z nich.

– W dodatku to wszystko odbywa się pod presją czasu i w warunkach niepewności, więc towarzyszy temu sporo emocji – zaznacza Krajewski.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA