Standardy rachunkowości: jak wyceniać grunty oddane w wieczyste użytkowanie

W projekcie stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości przyjęto, że do końca roku jednostki oddające grunty w wieczyste użytkowanie zobowiązane są do ich wyceny bilansowej na podstawie KSR nr 4 „Utrata wartości aktywów".

Publikacja: 06.06.2018 07:00

Standardy rachunkowości: jak wyceniać grunty oddane w wieczyste użytkowanie

Foto: Adobe Stock

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w zakładce poświęconej pracom Komitetu Standardów Rachunkowości, opublikowano projekt stanowiska w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji gruntów przekazanych w użytkowanie wieczyste w sprawozdaniach finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2017 r., poz. 1911; dalej: rozporządzenie) rozstrzygnęło, że grunty jednostek samorządu terytorialnego oddane w wieczyste użytkowanie będą ujmowane w księgach rachunkowych urzędu jednostki samorządu terytorialnego oraz prezentowane w sprawozdaniu finansowym w oddzielnej pozycji bilansu. Negatywną ocenę takiego rozwiązania ewidencyjnego i jego skutków bilansowych przedstawiałem w artykule „Wieczyste użytkowanie według nowego rozporządzenia", opublikowanym w Rzeczpospolitej 28 lutego 2018 r. W dalszym ciągu podtrzymuję swoje stanowisko o bezzasadnym zaliczaniu do aktywów jednostki gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Ten pogląd podzielano w wielu jednostkach samorządu terytorialnego, odpisując grunty oddane w wieczyste użytkowanie. Jednak wymogi respektowania uregulowań rozporządzenia są jednoznacznie obligatoryjne i wszelkie dyskusje na ten temat nie mają praktycznego znaczenia.

Regulacje z brakami

Sprawa ewidencji i prezentacji gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie przez jednostki samorządu terytorialnego nie została jednak w rozporządzeniu uregulowana w sposób kompletny, gdyż w żaden sposób nie odniesiono się do zasad wyceny tej specyficznej kategorii aktywów. W poprzedniej publikacji zwróciłem uwagę na brak w unormowaniach rozporządzenia zasad wyceny gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie i sugerowałem w tej sytuacji stosowanie dotychczasowego kosztu historycznego, czyli ceny nabycia pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości. Jak się okazuje, brak zasad wyceny gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie postanowiono uzupełnić poprzez wydanie w tej sprawie stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości.

Propozycje

Według projektu stanowiska KSR, jednostki na dzień przekwalifikowania gruntów do gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie wyceniają je według dotychczasowej ceny nabycia. ?

Jednoczenie postanowienia punktu 3.3 projektu stanowiska KSR przewidują, że „Przekazanie gruntu w użytkowanie wieczyste i – co się z tym wiąże – ograniczenie możliwości dysponowania nim, może stanowić przesłankę trwałej utraty wartości gruntu.

W szczególności może dotyczyć to przypadku, gdy wycena bilansowa gruntu na dzień przeklasyfikowania jest bliska jego aktualnej wartości rynkowej. Dlatego, nie później niż na dzień bilansowy, konieczna jest ocena czy nie nastąpiła trwała utrata wartości gruntu drogą przeprowadzenia procedury ustalania odpisu z tytułu trwałej utraty wartości gruntu przekazanego w wieczyste użytkowanie, o której mowa w pkt. 3.5 KSR 4 „Utrata wartości aktywów". W razie stwierdzenia trwałej utraty wartości gruntu przekazanego w wieczyste użytkowanie, ustaloną kwotę utraty wartości odnosi się w ciężar konta 800 „Fundusz jednostki" w korespondencji z kontem 071 „Umorzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych".

W projekcie stanowiska KSR przyjęto, że do końca roku jednostki oddające grunty w wieczyste użytkowanie zobowiązane są do przeprowadzenia wyceny bilansowej tych gruntów na podstawie Krajowego Standardu Rachunkowości nr 4 „Utrata wartości aktywów" (KSR 4) poprzez ustalenie odpisów z tytułu trwałej utraty wartości na podstawie wartości odzyskiwalnej, która jest w tym przypadku równa wartości użytkowej. Odpis z tytułu trwałej uraty wartości stosuje się tylko wtedy, gdy wartość użytkowa gruntu oddanego w wieczyste użytkowanie jest niższa od dotychczasowej wartości bilansowej gruntu. Gdy wystąpi sytuacja odwrotna, czyli dotychczasowa wartość bilansowa gruntu jest niższa od wartości użytkowej, to dla gruntu oddanego w wieczyste użytkowanie przyjmuje się dotychczasową wartość bilansową.

Jak ustalić wartość użytkową

Ta wycena może podlegać weryfikacji w kolejnych latach bilansowych, jeśli nastąpią istotne zmiany w opłacie rocznej za użytkowanie wieczyste lub opłacie za przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności gruntu.

Wartością użytkową, według KSR 4, jest wartość zdyskontowanych przyszłych korzyści ekonomicznych netto, ustalona przy założeniu dalszego trwania umowy o użytkowanie wieczyste gruntu. Dla ustalenia wartości użytkowej tych gruntów potrzebne jest oszacowanie wpływów pieniężnych związanych z gruntem oddanym w wieczyste użytkowanie, czyli opłat rocznych, oraz określenie możliwych do uzyskania w przyszłości opłat z tytułu przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności gruntu (w tym wszelkie bonifikaty możliwe do przyznania nabywcy prawa do gruntu). Wartość użytkową gruntu na dzień przekwalifikowania ustala się w dwóch wariantach, ale bez uwzględnienia wpływów z tytułu pierwszej opłaty. Należy podkreślić, że zgodnie z projektem stanowiska KSR wartość użytkowa gruntu oddanego w wieczyste użytkowanie różni się od wartości użytkowej gruntu nieobciążonego tym prawem, co powoduje konieczność stosowania specjalnych procedur wyceny. Projekt stanowiska KSR podaje dokładne procedury obliczania szacunkowej wartości użytkowej gruntu, ilustrując je przykładami liczbowymi. ?

Zasady postępowania powinny być opisane w rozporządzeniu

Przedstawione w projekcie stanowiska KSR metody wyceny gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie są spójne i nieobciążone wewnętrznymi sprzecznościami, przy zastosowaniu dopuszczalnych uproszczeń, które są konieczne przy każdym szacunku. Problematyczne są natomiast założenia całej procedury, przede wszystkim zasadność zaliczenia do aktywów jednostki gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jeśli już w aktywach musi być odzwierciedlona wartość gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie, to mogłaby być ona klasyfikowana jako należności z tytułu oddania gruntu w wieczyste użytkowanie. Stanowiłoby to analogiczne rozwiązanie, jak w przypadku leasingu finansowego. Wątpliwe może być także uwzględnienie przy wycenie gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie trwałej utraty wartości gruntu. Długoterminowy najem, dzierżawa czy też leasing finansowy nie stanowią przecież przesłanki do uznania trwałej utraty wartości przedmiotu wynajmu. Jakkolwiek próba doprecyzowania przez Komitet Standardów Rachunkowości wyceny gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie jest istotnym krokiem w tym zakresie, to jednak tak ważne i specyficzne zagadnienie powinno być uregulowane przez akt prawny rangi rozporządzenia, a nie przez stanowisko KSR. ?

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, w zakładce poświęconej pracom Komitetu Standardów Rachunkowości, opublikowano projekt stanowiska w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji gruntów przekazanych w użytkowanie wieczyste w sprawozdaniach finansowych jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2017 r., poz. 1911; dalej: rozporządzenie) rozstrzygnęło, że grunty jednostek samorządu terytorialnego oddane w wieczyste użytkowanie będą ujmowane w księgach rachunkowych urzędu jednostki samorządu terytorialnego oraz prezentowane w sprawozdaniu finansowym w oddzielnej pozycji bilansu. Negatywną ocenę takiego rozwiązania ewidencyjnego i jego skutków bilansowych przedstawiałem w artykule „Wieczyste użytkowanie według nowego rozporządzenia", opublikowanym w Rzeczpospolitej 28 lutego 2018 r. W dalszym ciągu podtrzymuję swoje stanowisko o bezzasadnym zaliczaniu do aktywów jednostki gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Ten pogląd podzielano w wielu jednostkach samorządu terytorialnego, odpisując grunty oddane w wieczyste użytkowanie. Jednak wymogi respektowania uregulowań rozporządzenia są jednoznacznie obligatoryjne i wszelkie dyskusje na ten temat nie mają praktycznego znaczenia.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów