fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Program Rozwoju Eksportu

W internecie poszukać importera

Fotorzepa
Małe i średnie firmy, które przymierzają się do eksportowej ekspansji, muszą starannie dobierać partnerów na zagranicznych rynkach. Z badań wynika, że aż trzy czwarte mikro, małych i średnich przedsiębiorców w ogóle się nie zabezpiecza na wypadek kłopotów z płatnościami.

Niewielu korzysta z wywiadowni gospodarczych, by sprawdzić potencjalnego kontrahenta. Ryzyko wpadki jest tymczasem duże, zwłaszcza na dalekich rynkach.

Partnera można znaleźć samemu, ale warto skorzystać ze wsparcia instytucji, które wspierają lub obsługują eksporterów. Przydatne są także specjalistyczne portale. Jednym z nich jest Portal promocji Eksportu. W zakładce „Dla firm" znajduje się baza danych z ofertami importerów spoza Polski, którzy mogą być zainteresowani pozyskaniem dostawców. Są tam również informacje o przetargach za granicą, a także o imprezach wystawienniczych i targowych.

Targi i wystawy są bardzo dobrą okazją do przedstawienia swojej oferty i zainteresowania nią potencjalnych odbiorców – portal sugeruje także, które z imprez byłyby dla firm z Polski najbardziej obiecujące i jakie jest ich znaczenie.

Bogatym źródłem wiedzy okazują się banki. Do Grupy Santander należy portal SantanderTrade.com można znaleźć podstawowe informacje o atrakcyjności biznesowej krajów, warunkach handlu na poszczególnych rynkach, walutach, usługach bankowych oraz potencjalnych partnerach handlowych.

W sekcji „Counterparts" (kontrahenci) znajdują się informacje o przedsiębiorstwach na danym rynku w wybranej branży oraz ogłoszenia o ponad 1 mln przetargów z całego świata i 40 tys. targów.

- W ostatnim czasie uzupełniliśmy bazę polskich importerów i obecnie na portalu znajduje się zdecydowana większość polskich firm zajmujących się handlem międzynarodowym – mówi Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój Biznesu Międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK. Portal zawiera także dodatkowe funkcjonalności dostępne tylko dla członków Santander Trade Club – specjalnego klubu dla klientów Grupy Santander. Mogą oni korzystać m.in. z webinariów związanych z zagadnieniami handlu międzynarodowego oraz uczestniczyć w wirtualnych misjach handlowych. - Santander Trade Club ma już 294 członków z naszego kraju i podobnie jak portal jest regularnie uzupełniany o nowe funkcjonalności dostępne globalnie oraz specjalne lokalne benefity. Jedne i drugie ułatwiają polskim klientom rozwijanie biznesu międzynarodowego – podkreśla Antczak. Dla znalezienia kontrahentów warto także korzystać za granicą z pomocy działających przy ambasadach wydziałów promocji handlu i inwestycji. Ważną rolę mają także do spełnienia Centra Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE). Funkcjonują w 15 województwach (za wyjątkiem pomorskiego), w większości ulokowane są w strukturach urzędów marszałkowskich.

Każdy przedsiębiorca zgłaszający się do COIE może otrzymać listę potencjalnych partnerów z wybranego rynku, a także informacje o aktualnych wydarzeniach targowo-wystawienniczych w danej branży. Także informacje o warunkach prowadzenia biznesu na danych rynkach, obowiązujących metodach rozliczeń finansowych, zwyczajach handlowych, technikach finansowania transakcji eksportowych, czy dostępnych instrumentach wsparcia.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA