Zielone światło dla e-hulajnóg - projekt nowelizacji kodeksu drogowego

Wypożyczalnie, które będą oferować sprzęt niespełniający odpowiednich wymagań, zapłacą kary.

Aktualizacja: 27.01.2020 19:35 Publikacja: 27.01.2020 18:36

Zielone światło dla e-hulajnóg - projekt nowelizacji kodeksu drogowego

Foto: Adobe Stock

Projekt nowelizacji kodeksu drogowego właśnie wpisano do wykazu prac legislacyjnych rządu. Planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów określono na I/II kwartał 2020 r. Po raz pierwszy minister infrastruktury pokazał projekt w sierpniu 2019 r. Przesłano do niego blisko 100 opinii.

Wśród upublicznionych w poniedziałek propozycji pojawia się zakaz używania na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny (innego niż urządzenie transportu osobistego).

Czytaj też:

Elektryczne hulajnogi jak rowery - nowe przepisy

Elektryczne hulajnogi - drogowcy krytykuja projekt nowelizacji kodeksu drogowego

W nowych przepisach pojawi się definicja urządzenia transportu osobistego (UTO).Za takie uznawane będą urządzenia o maksymalnych wymiarach: szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca 1,25 m, masa własna nieprzekraczająca 20 kg oraz maksymalna prędkość jazdy ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h. Źródłem napędu takiego urządzenia ma być napęd elektryczny. UTO na drodze ma być traktowane jak rower. A to oznacza, że e-hulajnogi poruszać się będą drogą dla rowerów oraz pasem ruchu dla cyklistów. Aby korzystać z takich urządzeń, potrzebne będą uprawnienia do kierowania – choćby karta rowerowa. A to oznacza, że osoby poniżej 10. roku życia nie będą mogły korzystać z UTO.

Do zmian w kodeksie drogowym dołączone zostaną zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Pojawi się w niej nowy pkt 12a w art. 2. Wprowadza on pojęcie pojazdu elektrycznego lekkiego – ma to być pojazd wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Dodany z kolei art. 9a nakłada na podmiot prowadzący sprzedaż lub świadczący usługi wypożyczenia pojazdów elektrycznych lekkich obowiązek zapewnienia, aby sprzedawane lub wypożyczane pojazdy elektryczne lekkie (rowery wyposażone w pomocniczy napęd elektryczny oraz urządzenia transportu osobistego) spełniały wymagania kodeksu drogowego. Dla tych, co nie spełnią takich wymagań, przewiduje się kary.

Projekt nowelizacji kodeksu drogowego właśnie wpisano do wykazu prac legislacyjnych rządu. Planowany termin przyjęcia przez Radę Ministrów określono na I/II kwartał 2020 r. Po raz pierwszy minister infrastruktury pokazał projekt w sierpniu 2019 r. Przesłano do niego blisko 100 opinii.

Wśród upublicznionych w poniedziałek propozycji pojawia się zakaz używania na drodze publicznej urządzenia wyposażonego w napęd elektryczny (innego niż urządzenie transportu osobistego).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe