fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Praca

Nawet dobry zawód to za mało, by zawsze być faworytem rynku pracy

AdobeStock
W czasach zmian technologicznych i wahań koniunktury trzeba stale dbać o swoją atrakcyjność dla pracodawców.

Średnio trzy miesiące zajmowało znalezienie nowej pracy osobom, które zmieniły ją w minionym półroczu. To o miesiąc dłużej niż rok wcześniej, co dowodzi, że nawet w czasach niskiego bezrobocia i utyskiwań firm na niedobór pracowników, nie każdy kandydat jest rozrywany.

Potwierdza to Anna Tomyślak, menedżer w firmie rekrutacyjnej Hays Poland; według niej nawet zawody postrzegane jako „dobre" nie gwarantują szybkiego i łatwego znalezienia pracy. Zdarza się też, że ekspert z branży, w której bezrobocie zdaje się nie istnieć, przez dłuższy czas nie może znaleźć pracy. – Pracodawcy są nastawieni na rekrutację najlepszych kandydatów, a wyróżnienie się na tle pozostałych chętnych jest możliwie dzięki posiadaniu wiedzy, cech i umiejętności z różnych obszarów– wyjaśnia Tomyślak.

Nie tylko twarda wiedza

Zdaniem ekspertki Hays Poland ważne są kompetencje twarde, w tym wiedza merytoryczna, umiejętności narzędziowe oraz znajomość języków obcych, ale coraz większe znaczenie mają tzw. kompetencje miękkie, w tym odpowiednie cechy osobowości.

–Mając do wyboru kandydatów o porównywalnym doświadczeniu, pracodawcy częściej zapraszają do współpracy osoby, które są lepiej dopasowane do organizacji, a także komunikatywne, asertywne, które wykazują się elastycznością w działaniu, potrafią odnaleźć się w dynamicznym środowisku biznesowym i wykazują inicjatywą –wylicza Anna Tomyślak.

Jak sobie zapewnić „zatrudnialność" w szybko zmieniających się warunkach na rynku pracy? Jego eksperci przyznają, że trudno jest określić zawód, który na stałe zagwarantuje mocną pozycję na rynku pracy. Na przykład w IT, gdzie do niedawna faworytami byli na świecie programiści aplikacji mobilnych, teraz na czoło listy pożądanych specjalistów wysuwają się eksperci ds. cyberbezpieczeństwa, big data czy sztucznej inteligencji.

– Zachodzące w świecie zmiany związane nowymi technologiami, globalizacją sprawiają, że osoby, które chcą być atrakcyjne na rynku pracy, muszą być aktywne, świadomie planować karierę, być mobilne, elastyczne, gotowe do podnoszenia kompetencji bądź przekwalifikowania się – twierdzi Joanna Krzykanowska, założycielka firmy doradztwa personalnego i serwisu KreatorzyKariery.pl.

Krzysztof Mazur, coach i doradca kariery w firmie LHH DBM, która specjalizuje się w outplacemencie, czyli wsparciu zwalnianych pracowników, zaznacza, że nawet zawody, które przez wiele lat dają stabilne zatrudnienie, nie gwarantują już stabilności do emerytury. Tym bardziej że raz na jakiś czas przychodzi globalny kryzys, który w mniejszym lub większym stopniu zmienia krajobraz rynku pracy. Do tego dochodzą zmiany koniunktury w branżach.

Zaplanowany rozwój

– Mądry pracownik bez względu na swoją sytuację powinien być o krok przed rynkiem pracy. I wiedzieć, co będzie robić jutro, pojutrze, a najlepiej także za rok – twierdzi ekspert LHH DBM. Według niego każdy powinien orientować się, co się dzieje w jego branży, interesować się przyszłością swojego zawodu.

Na potrzebę ciągłego obserwowania rynku pracy, śledzenia aktualnych trendów, informacji o poszukiwanych zawodach zwraca też uwagę Joanna Krzykanowska. I radzi, by świadomie planować swój rozwój – najlepiej od pierwszych dni pracy – co dzisiaj robi niewiele osób.

Może w tym pomóc zawodowa analiza SWOT, określająca nasze słabe i mocne strony i obiektywna ocena posiadanych kompetencji. Warto ją przeprowadzić z pomocą kogoś, kto dobrze zna rynek pracy np. head huntera, doradcy kariery czy osoby, która może być naszym zawodowym mentorem. Ta ocena będzie dobrym punktem wyjścia inwestycji w rozwój kariery i do uzupełniania kwalifikacji i zdobywania nowych umiejętności.

Jak przypomina Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery w ManpowerGroup, „ważność" kompetencji, czyli czas, kiedy jest ona atrakcyjna w firmie, w branży, jest coraz krótsza. To sprawia, że o naszej przewadze konkurencyjnej na rynku pracy w coraz większym stopniu będzie stanowiła zdolność uczenia się – motywacja do nieustannego poszerzania wiedzy i gotowość do podnoszenia kwalifikacji.

Zdaniem ekspertki ManpowerGroup bez względu na branżę i charakter stanowiska warto inwestować w kompetencje cyfrowe, czyli umiejętność wykorzystywania nowych technologii w codziennej pracy, rozwój umiejętności z obszaru ICT czy nawet podstaw programowania.

Umieć się pokazać

– Bierz udział w ciekawych projektach, branżowych eventach, zgłaszaj chęć uczestnictwa w kursach organizowanych w firmie. Kluczem do sukcesu są rozległe kwalifikacje i doświadczenia, które w ten sposób możesz zebrać – radzi Joanna Krzykanowska.

– Uczestnicz co roku przynajmniej w dwóch–trzech konferencjach związanych z twoimi kwalifikacjami. Dołącz do profesjonalnych społeczności – dodaje Krzysztof Mazur, który podkreśla też znaczenie budowania sieci kontaktów, czyli networkingu – zarówno w obecnym miejscu pracy, jak też poza nim. Mazur podkreśla, by nie zamykać się na znajomości spoza firmy, które mogą okazać się bardzo przydatne. Tym bardziej że firmy z różnych powodów (np. reorganizacji) rezygnują ze współpracy nawet z dobrym specjalistą czy menedżerem.

Zdaniem Joanny Krzykanowskiej warto też podtrzymywać relacje z rekruterami i być otwartym na ich sugestie. Z kolei networking, czyli dobrze rozwinięta sieć kontaktów zawodowych, jest coraz ważniejszy w sytuacji, gdy wielu pracodawców szuka kandydatów do pracy z polecenia, najczęściej poprzez rekomendacje swoich pracowników. W budowaniu, a zwłaszcza w podtrzymywaniu sieci zawodowych kontaktów, bardzo pomagają biznesowe portale społecznościowe, na czele z LinkedIn, gdzie profile ma prawie 3 mln Polaków.

Jak zgodnie twierdzą doradcy kariery, profesjonalny profil na LinkedIn skutecznie pomaga w budowania wizerunku zawodowego. A ten jest coraz ważniejszy w czasach, gdy rosnąca grupa specjalistów i menedżerów pracuje na kontraktach albo jako freelancerzy, czyli wolni strzelcy. Dla nich mocna osobista marka to nie tylko więcej ofert, ale i wyższe stawki. Dlatego też Joanna Krzykanowska radzi, by starać się być widocznym. – Jeśli jesteś specjalistą w swojej dziedzinie, powiedz o tym światu. Stwórz swoją stronę internetową, to znacząco wzmocni twój wizerunek i markę w sieci. Kolejny sposób to blog, publikacje, wypowiedzi na branżowych forach, grupach na LinkedIn –wylicza ekspertka, przypominając też o rozwadze w umieszczaniu treści w mediach społecznościowych.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA