„Zarządzenie w sprawie organizacji w Kancelarii Sejmu transportu lotniczego realizowanego z udziałem marszałka Sejmu” – to tytuł aktu, który 30 sierpnia podpisała szefowa Kancelarii Sejmu Agnieszka Kaczmarska. Jak ustaliła „Rzeczpospolita”, od ponad miesiąca obowiązują nowe procedury dotyczące lotów drugiej osoby w państwie.
Ich powstanie jest skutkiem afery z udziałem byłego marszałka Marka Kuchcińskiego. Wybuchła w lipcu, gdy wyszło na jaw, że Kuchciński wielokrotnie podróżował rządowym samolotem na rodzinne Podkarpacie, a na pokład zabierał też członków rodziny. 5 sierpnia Kuchciński wydał oświadczenie, w którym przyznał, że jeden z lotów jego małżonka odbyła sama. Kilka dni później zrezygnował z funkcji marszałka.
Przeczytaj analizę: Elżbieta Witek drugim Markiem Kuchcińskim
Jeszcze 30 lipca prezes PiS Jarosław Kaczyński zadeklarował, że rząd ureguluje tę kwestię, a 30 sierpnia Sejm przyjął ustawę o lotach najważniejszych osób w państwie. Obliguje szefów kancelarii prezydenta, Sejmu, Senatu i premiera do określenia trybów organizacji lotów. Takie właśnie zarządzenie podpisała Kaczmarska. Co zaskakujące, wydała je, zanim ustawa weszła w życie. Dopiero kilka dni temu podpisał ją prezydent.
Najważniejszymi elementami zarządzenia są dwa załączniki, które określają procedury organizacji lotów marszałka samolotami cywilnymi i wojskowymi. Szczegółowo określają obieg dokumentów i terminy związane z zamawianiem samolotów. Jeden element może budzić wątpliwości. Chodzi o rejestr lotów statkami powietrznymi z udziałem marszałka Sejmu, który – zgodnie z zarządzeniem – ma prowadzić dyrektor generalny gabinetu marszałka.