Pojęcie pojazdu elektrycznego funkcjonuje na gruncie ustawy o CIT, ustawy o PIT oraz ustawy o podatku akcyzowym. Z kolei pojęcie pojazdu hybrydowego funkcjonuje już tylko w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Ustawy podatkowe w zakresie definicji pojazdu elektrycznego oraz hybrydowego odsyłają do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – według tej ustawy przez pojazd elektryczny rozumie się pojazd samochodowy w rozumieniu ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystujący do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Natomiast przez pojazd hybrydowy rozumie się pojazd samochodowy w rozumieniu ustawy – Prawo o ruchu drogowym, o napędzie spalinowo-elektrycznym, w którym energia elektryczna jest akumulowana przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania >patrz ramka.
Jak jest teraz
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która weszła w życie w lutym 2018 r., wprowadziła określone preferencje dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych w PIT, CIT i akcyzie.
Zgodnie z ustawami o podatkach dochodowych, w przypadku aut osobowych odpisy amortyzacyjne nie stanowią kosztu podatkowego w części, w jakiej wartość samochodu przekracza równowartość 20 000 euro. Zatem gdy wartość początkowa samochodu jest wyższa niż 20 000 euro, podatnik musi wyłączyć z kosztów podatkowych odpowiednią część odpisu amortyzacyjnego. W przypadku aut elektrycznych limit ten wynosi więcej, bo 30 000 euro. Należy zauważyć, że preferencja ta dotyczy jedynie pojazdów elektrycznych. Nie obejmuje więc pojazdów hybrydowych – do nich bez względu na rodzaj napędu hybrydowego stosuje się standardowy limit w wysokości 20 000 euro.
Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, akcyzą objęte są samochody osobowe rejestrowane po raz pierwszy w Polsce. Dotyczy to aut nowych oraz używanych. Stawka akcyzy zależy od pojemności silnika i wynosi 18,6 proc. dla aut o pojemności powyżej 2000 cm3 lub 3,1 proc. dla pozostałych aut (w tym m. in. aut EV, jako nieposiadających pojemności skokowej silnika). Preferencja umożliwia zwolnienie z akcyzy aut elektrycznych i hybrydowych. Uzyskanie zwolnienia następuje na podstanie zaświadczenia wydawanego przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Zaświadczenie to wydawane jest pod warunkiem, że zainteresowany podmiot przedstawi dokumentację, potwierdzającą, iż pojazd, którego dotyczy zwolnienie, jest pojazdem elektrycznym lub hybrydowym. Możliwość skorzystania ze zwolnienia w przypadku aut hybrydowych została ograniczona do aut o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm3 lub niższej. Dodatkowo, w przypadku takich aut ze zwolnienia można skorzystać jedynie do 1 stycznia 2021 r. Dla zwolnienia przewidzianego dla pojazdów elektrycznych nie przewidziano żadnych tego typu ograniczeń.
Obowiązujące, ale odroczone
Przepisy, które wprowadziły wskazane preferencje w PIT, CIT i akcyzie są obowiązujące, jednak w praktyce podatnicy nie mogą jeszcze z nich korzystać. Stosowane będą dopiero od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem lub stwierdzenia, że przepisy te nie stanowią pomocy publicznej. Decyzja taka nie została jeszcze wydana. Warto dodać, iż preferencja w PIT i w CIT będzie mogła być stosowana do pojazdów elektrycznych oddanych do używania w rozumieniu ustaw o PIT i CIT po dniu ogłoszenia decyzji, natomiast preferencje w akcyzie znajdą zastosowanie w stosunku do pojazdów elektrycznych i hybrydowych, dla których obowiązek podatkowy powstał po dniu ogłoszenia decyzji. Zatem preferencje te nie obejmą większości pojazdów zakupionych przed ogłoszeniem decyzji przez Komisję Europejską.