Reklama
Rozwiń

Cukier już nie krzepi

Do wytwarzania żywności mniej słonej i mniej słodkiej nakłonią producentów duże sieci handlowe. Sprzedaż takich wyrobów ma z ich punktu widzenia sporo zalet.

Publikacja: 04.08.2019 21:00

Cukier już nie krzepi

Foto: Adobe Stock

W niedawnej kampanii edukacyjnej „Otyłość kontra zdrowie" przypominano, że dwie trzecie Polaków ma nadwagę, a co czwarty jest już otyły, czyli nadmiarowych kilogramów ma sporo za dużo. To paradoks, bo nigdy wcześniej nie było tak dużego zainteresowania zdrowym odżywianiem. Półki w księgarniach uginają się pod poradnikami na ten temat, media i celebryci proponują zaś kolejne cudowne diety, które odchudzą, upiększą, ujmą lat, a dodadzą wigoru.

Czytaj także: Sklepy „odchudzają” towary ze swoich półek

Trudno się więc dziwić, że ten trend dostrzegli producenci, a nawet jeszcze bardziej handlowcy. Na celowniku znalazły się cukier i sól – współcześni wrogowie numer jeden. Do niedawna były nim tłuszcze, zwłaszcza te odzwierzęce, na czele z masłem. Ratunkiem miały być maksymalnie odtłuszczone produkty, te wszystkie superchude twarożki, jogurty zero procent tłuszczu, do których jako rekompensatę dodawano więcej cukru. No bo przecież specjalnie nie szkodził, a nawet – zgodnie z wymyślonym przez Melchiora Wańkowicza hasłem reklamowym z lat 30. ubiegłego wieku – krzepił.

Dopiero całkiem niedawno ciężar winy przesunął się oficjalnie w kierunku niewinnie białego cukru. Okazało się, że może uzależniać, a wraz ze swoim alter ego, dodawanym już niemal do wszystkiego syropem glukozowo-fruktozowym, jest odpowiedzialny za światową epidemię otyłości. Problem dostrzegli nie tylko naukowcy, ale także politycy, którzy już w kilku krajach, m.in. w Meksyku, Irlandii, RPA, we Francji i w Wielkiej Brytanii, zabrali się do opodatkowania słodkości, na czele ze słodzonymi napojami.

U nas temat wrócił przy okazji dyskusji nad projektem nowelizacji VAT, która w ramach ujednolicania stawek idzie w drugą stronę – bo doprowadzi do obniżenia opodatkowania słodkości. Producenci nie mogą jednak spać spokojnie, skoro do promocji zdrowego odżywiania zabrały się duże sieci handlowe. Te nakłonią firmy do odsładzania i odsalania swoich wyrobów.

Przejaw społecznej odpowiedzialności biznesu? Może trochę, choć nasze zdrowe odżywianie leży firmom nie tyle na sercu, ile na portfelu. Produkty ze znakiem bio są zwykle droższe (bo zdrowe), a więc dają wyższą marżę. Pomagają też trochę ograniczyć walkę na promocje cenowe. Konsument też skorzysta, bo choć na zdrowych zakupach bardziej odchudzi swoje konto, to potem dzięki nim łatwiej będzie mu pilnować wagi.

Opinie Ekonomiczne
Michał Hetmański, Kamil Laskowski: Hutnictwo to wyjątek od piastowskiej doktryny Tuska
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Obniżka podatków to miraż. Należałoby je podnieść – na obronę
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wiadomość o śmierci Zachodu nieco przesadzona
Opinie Ekonomiczne
Marian Gorynia: Dlaczego organizujemy Kongres Ekonomistów Polskich?
Opinie Ekonomiczne
Anita Błaszczak: Stanowiska coraz większego ryzyka