Pomysł budowy tunelu Tallin–Helsinki budzi ostrożną ciekawość. Główne powody budowy 102-kilometrowego tunelu to rozwój Tallina i Helsinek jako miasta bliźniaczego, poprawa ruchu ludzi i towarów między Estonią i Finlandią, a także rozwój Rail Baltica (nowoczesna kolej, która ma połączyć Estonię, Łotwe i Litwę poprzez Polskę z Europę Zachodnią – red.). Dotychczasowe dyskusje wykazały, że tunel Tallin–Helsinki będzie miał nie tylko znaczenie regionalne czy europejskie, ale może stać się ważnym ogniwem relacji międzynarodowych w wymiarze globalnym.
Ze względu na zmiany klimatyczne i topnienie lodu niegdyś niedostępna droga morska poprzez Ocean Arktyczny łączy Ocean Spokojny z Europą. Tak oto wyłania się nowy szlak żeglugowy i towarowy – z Azji do Europy Północnej, który jest nawet o 40 proc. krótszy, a więc i szybszy, niż obecny główny szlak południowy. I co ważne, na tej trasie nie ma problemów z piractwem.
Najbliższe możliwe miejsce, gdzie mógłby powstać port po europejskiej stronie tego szlaku żeglugowego, znajduje się w północnej Norwegii, np. w rejonie Kirkenes. Dalej trasa biegłaby z północnej Norwegią do Helsinek, tunelem Tallin–Helsinki i koleją Rail Baltica do Europy Środkowej, a potem Zachodniej.
Szybciej z Azji
Rail Baltica może odegrać ważną rolę w nowym globalnym połączeniu między Europą i Azją. Norwescy eksperci obliczyli, że trasa między Szanghajem a Hamburgiem szlakiem wiodącym poprzez Kanał Sueski liczy 12 277 mil morskich, czyli średnio 39 dni żeglugi. Odległość z Szanghaju do potencjalnego portu w Kirkenes w północnej Norwegii wyniosłaby 6517 mil morskich, czyli średnio 21 dni żeglugi. Przy korzystaniu z kolei północnej Norwegia–Rovaniemi–Helsinki, tunelu Tallin–Helsinki i Rail Baltica podróż do Hamburga potrwałaby dodatkowe dwa dni. Oszczędność czasu jest więc oczywista.
Bezsprzecznie byłby to jeszcze szybszy dostęp do Estonii, Łotwy, Litwy, Polski i Białorusi. W związku z tym transport towarów między Chinami, Koreą, Japonią i innymi krajami regionu a Europą przez Ocean Arktyczny byłby również znacznie tańszy.