Festiwale muzyczne: Wreszcie dogoniliśmy Zachód

- Festiwale nie rozwijały się u nas stopniowo, ale gwałtownie goniliśmy Zachód. I go dogoniliśmy, bo nasze festiwale często znajdowały się wysoko w międzynarodowych plebiscytach słuchaczy - mówi Łukasz Napora, menedżer i dziennikarz muzyczny

Aktualizacja: 24.03.2018 16:56 Publikacja: 22.03.2018 18:28

Festiwale muzyczne: Wreszcie dogoniliśmy Zachód

Foto: mat. pras.

"Rzeczpospolita": Co sprawiło, że światowej sławy muzycy coraz częściej chcą przyjeżdżać do Polski?

Łukasz Napora: Po pierwsze, ich płyty się u nas sprzedają. Zainteresowanie ich muzyką widoczne jest też na YouTubie czy Facebooku. Mamy zatem muzycznego klienta. Po drugie, pojawiła się infrastruktura, czyli sale koncertowe czy dobrze zorganizowane festiwale. Do tego mamy profesjonalnych promotorów muzyki, których zagraniczni agenci bez problemu mogą polecać na świecie.

Najczęściej zagraniczne gwiazdy przyjeżdżają na duże festiwale. Skąd bierze się moda na nie?

Polacy widzą w tym jakiś nagły, wyjątkowy wysyp imprez. To dlatego, że mamy za sobą lata komunizmu. Festiwale nie rozwijały się u nas stopniowo, ale gwałtownie goniliśmy Zachód. I go dogoniliśmy, bo nasze festiwale często znajdowały się wysoko w międzynarodowych plebiscytach słuchaczy. Dziś są już nie tylko doświadczeniem muzycznym, ale coraz częściej także społecznym. Żyjemy w świecie wirtualnym i widać w nas ten głód prawdziwych relacji. Ludzie lgną do festiwali, a za tym idzie zainteresowanie sponsorów. Sponsor oznacza pieniądze. Z kolei pieniądze to budżet na zagranicznych artystów. To jest po prostu taka muzyczna kula śniegowa.

A jak polskie festiwale rywalizują o słuchaczy?

Tak naprawdę lokalnej konkurencji między największymi graczami nie ma, bo znaleźli oni własne nisze. Jeśli chodzi o elektronikę, to mamy Audioriver, który jest taneczny, i Tauron Nową Muzykę, który jest bardziej awangardowy. Z kolei Off Festival jest gitarowy. Pozornie ostrą konkurencją mogłyby być dla siebie trzy największe festiwale – Orange Warsaw, Open’er i Kraków Live. Wszystkie skupiają się na popularnej alternatywie i hip-hopie. Jednak to festiwale organizowane przez jedną firmę – Alter-art. Organizator ma po prostu co miesiąc kolejny festiwal i ściąga podobną publiczność w innych regionach Polski.

"Rzeczpospolita": Co sprawiło, że światowej sławy muzycy coraz częściej chcą przyjeżdżać do Polski?

Łukasz Napora: Po pierwsze, ich płyty się u nas sprzedają. Zainteresowanie ich muzyką widoczne jest też na YouTubie czy Facebooku. Mamy zatem muzycznego klienta. Po drugie, pojawiła się infrastruktura, czyli sale koncertowe czy dobrze zorganizowane festiwale. Do tego mamy profesjonalnych promotorów muzyki, których zagraniczni agenci bez problemu mogą polecać na świecie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Odnowiony Pałac Rzeczypospolitej zaprezentuje zbiory Biblioteki Narodowej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Kultura
60. Biennale Sztuki w Wenecji: Złoty Lew dla Australii
Kultura
Biblioteka Narodowa zakończyła modernizację Pałacu Rzeczypospolitej
Kultura
Muzeum Narodowe w Krakowie otwiera jutro wystawę „Złote runo – sztuka Gruzji”
Kultura
Muzeum Historii Polski: Pokaz skarbów z Villa Regia - rezydencji Władysława IV