RMF FM: Telemetria Polska jest ryzykiem dla radia

Nadawcy radiowi i firmy internetowe śledzą projekt Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która chce badać elektroniczne media. I mają obawy.

Publikacja: 11.10.2018 21:00

RMF FM: Telemetria Polska jest ryzykiem dla radia

Foto: Flickr

– Inicjatywa KRRiT jest bardzo interesująca, jednak jest jeszcze we wstępnej fazie. Przyglądamy się i bierzemy udział we wszelkich konsultacjach – mówi „Rzeczpospolitej" Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w RMF FM (Grupa Bauer). – Jest jednak jeszcze za wcześnie, aby składać twarde deklaracje. Istnieje wiele pułapek i nie wiadomo, czy uda się je wszystkie rozwiązać. Obawiamy się, że ze względu na specyfikę radia i potrzeby rynku radiowego wymagające dużych nakładów finansowych, nasze medium będzie dyskryminowane – dodaje, komentując projekt Telemetria Polska, czyli powstające badanie konsumpcji mediów elektronicznych: telewizji, radia i internetu.

Norwegia rezygnuje

Pomysł na Telemetrię Polską, częściowo finansowaną przez państwo, wspiera Telewizja Polska. Grupa TVN nie mówi jej nie, a Telewizja Polsat na razie odmawia komentarza. RMF, największe pod względem liczby słuchaczy radio w kraju, widzi zagrożenie... właśnie ze strony stacji telewizyjnych. Obawia się, że będą miały one decydujący wpływ na kształt badania. – Takie sytuacje zdarzały się np. na rynku norweskim, gdzie również badano telewizję i radio razem – mówi Mariusz Gołda. Według niego od przyszłego roku badania tych dwóch mediów będą jednak prowadzone osobno.

Lokalne potrzeby

RMF przedstawiało uwagi KRRiT. – Wskazywaliśmy na potrzeby rynku radiowego, chociażby na konieczność badania wszystkich stacji radiowych, w tym lokalnych, i możliwość analizy danych na właściwych im rynkach – wyjaśnia Gołda. – Radio i telewizja mają zupełnie inny charakter i sposób konsumpcji. Telewizja oglądana jest przeważnie w domu, radio natomiast jest słuchane także w innych miejscach, chociażby w pracy i w samochodzie. Obecnie w Polsce nadaje blisko 280 stacji lokalnych, w przypadku telewizji takich jest niewiele – wylicza. – Każda z tych stacji potrzebuje wyników badań słuchalności, by móc sprzedawać swój czas antenowy – wyjaśnia.

Stanowisko grupy jest zbieżne z tym przedstawionym niedawno publicznie przez Komitet Badań Radiowych. KBR zaapelował do KRRiT, aby nowy standard był lepszą wersją dotychczasowego badania Kantar Millward Brown – Radio Track. Radio Track monitoruje audytorium w miastach zamieszkanych przez nie mniej niż 100 tys. mieszkańców. KBR liczy na dokładniejszy pomiar, ale – jak wynika ze stanowiska – obawia się również, że ingerencja w – dość skomplikowaną – metodologię bez udziału branży może przynieść odwrotne dla niej skutki. KBR rekomenduje przy tym m.in., aby w badaniu audytorium respondentem była osoba, a nie gospodarstwo domowe.

WP widzi fortel?

Badanie KRRiT ma objąć także internet, w tym internetowe wideo. Jacek Świderski, prezes Grupy Wirtualna Polska woli mówić o telewizji, w której stawia pierwsze kroki. – Obecne badanie telewizji jest przestarzałe i nie było dotychczas zgody wśród nadawców, aby firma badawcza je poprawiła. Wirtualna Polska wspiera wszelkie inicjatywy, które zmierzają do uzyskania zmiany stanowiska głównych nadawców na unowocześnienia badania Nielsena lub wprowadzenia na rynek nowego badania, które miałoby szanse zyskania zaufania reklamodawców – mówi.

– Inicjatywa KRRiT jest bardzo interesująca, jednak jest jeszcze we wstępnej fazie. Przyglądamy się i bierzemy udział we wszelkich konsultacjach – mówi „Rzeczpospolitej" Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w RMF FM (Grupa Bauer). – Jest jednak jeszcze za wcześnie, aby składać twarde deklaracje. Istnieje wiele pułapek i nie wiadomo, czy uda się je wszystkie rozwiązać. Obawiamy się, że ze względu na specyfikę radia i potrzeby rynku radiowego wymagające dużych nakładów finansowych, nasze medium będzie dyskryminowane – dodaje, komentując projekt Telemetria Polska, czyli powstające badanie konsumpcji mediów elektronicznych: telewizji, radia i internetu.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji