Kraftwerk wygrał 20-letnią walkę o prawa autorskie do swojego utworu

Niemiecki zespół Kraftwerk wygrał 20-letnią batalię o prawa autorskie do własnego utworu. Ta decyzja może mieć duży wpływ na cały przemysł muzyczny.

Aktualizacja: 01.08.2019 13:34 Publikacja: 01.08.2019 13:07

Kraftwerk wygrał 20-letnią walkę o prawa autorskie do swojego utworu

Foto: Fotorzepa, Bartosz Jankowski

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że nie można korzystać z pracy artysty bez jego zgody. Chodzi o tzw. samplowanie dźwięków, czyli wykorzystywanie fragmentów utworów innych artystów, wplatając je we własne dzieło.

W 1999 roku członkowie Kraftwerk, niemieckiego zespołu electro-pop wnieśli pozew przeciwko hip-hopowym producentom Mosesowi Pelhamowi i Martinowi Haasowi, którzy wykorzystali fragment utworu zespołu, tzw. sample, w piosence raperki Sabriny Setlur pt. "Nur Mir" z 1997 roku. Wykorzystano wtedy fragment utworu "Metal On Metal" z 1977 roku, a konkretnie krótkiej sekwencji perkusyjnej.

Członków Kraftwerk nawet nie spytano, czy zgadzają się na wykorzystanie fragmentu ich utworu. Florian Schneider-Esleben i Ralf Hütter, założyciele zespołu - uznali to za kradzież. Pelham i Haas bronili się, że skorzystali jedynie z przysługującego artystom prawa do cytatu, co nie wymaga uzyskiwania zgody.

Po 20 latach Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że muzycy nie mogą "samplować" utworów innych artystów bez ich zgody - informuje BBC.

Oznacza to, że wykorzystanie jakikolwiek fragmentu istniejącego już utworu musi być zaakceptowane przez jego producenta. Z jednym zastrzeżeniem: jeśli zmodyfikowany sample jest zupełnie niepodobny do oryginału, zgoda artysty nie jest wymagana.

Już w 2012 roku niemiecki sąd federalny uznał, ze doszło do naruszenia praw autorskich i zakazał promowania piosenki. Jednak w 2016 roku niemiecki sąd konstytucyjny uznał, ze producenci piosenki "Nur Mir" nie przekroczyli granic tzw. wolności artystycznej. Kraftwerk postanowił odwołać się od tego wyroku do Trybunału Sprawiedliwości, który przyznał mu rację.

Według Floriana Drucke, szefa Bundesverband Musikindustrie (BVMI) – organizacji reprezentująca przemysł muzyczny w Niemczech, ten wyrok ma kolosalne znaczenie dla twórców, którzy będą mieli większą kontrole nad tym kto i jak wykorzystuje fragmenty ich utworów. Krytycy twierdzą, natomiast, że wyrok zabije wolność artystyczna i "prawo do cytowania".

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że nie można korzystać z pracy artysty bez jego zgody. Chodzi o tzw. samplowanie dźwięków, czyli wykorzystywanie fragmentów utworów innych artystów, wplatając je we własne dzieło.

W 1999 roku członkowie Kraftwerk, niemieckiego zespołu electro-pop wnieśli pozew przeciwko hip-hopowym producentom Mosesowi Pelhamowi i Martinowi Haasowi, którzy wykorzystali fragment utworu zespołu, tzw. sample, w piosence raperki Sabriny Setlur pt. "Nur Mir" z 1997 roku. Wykorzystano wtedy fragment utworu "Metal On Metal" z 1977 roku, a konkretnie krótkiej sekwencji perkusyjnej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji