Wolimy telewizor niż komputer i smartfon

Ponad połowa Polaków wciąż nie korzysta ze smart TV. Ale choć niechętnie podłączamy odbiorniki do internetu, to mimo wszystko częściej oglądamy filmy właśnie na inteligentnym telewizorze niż innym urządzeniu z ekranem.

Aktualizacja: 28.05.2021 06:24 Publikacja: 27.05.2021 21:00

Z inteligentnych odbiorników korzysta ponad 10 mln Polaków. To dwa razy więcej niż pięć lat temu.

Z inteligentnych odbiorników korzysta ponad 10 mln Polaków. To dwa razy więcej niż pięć lat temu.

Foto: shutterstock

Pomimo faktu, że inteligentna telewizja (smart TV) w ostatnich pięciu latach rozwijała się średnio w imponującym tempie 20 proc. rocznie, to w dalszym ciągu jest relatywnie słabo rozpowszechniona. Jak wynika z najnowszych badań firmy Gonet.TV, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, 54 proc. dorosłych osób w dalszym ciągu nie używa smart TV.

Co prawda w Polsce co minutę sprzedają się średnio cztery odbiorniki telewizyjne, jednak większość z nich to najtańsze modele, których cena nie przekracza 1,5 tys. zł. A to oznacza, jak tłumaczą eksperci, że nie posiadają funkcji smart. Sceptycy sugerują, że nie ma co się spodziewać szybkiego upowszechnienia inteligentnej telewizji dzięki zakupom nowych telewizorów. Tym bardziej że nawet jeśli mamy już inteligentny odbiornik, to sześciu na dziesięciu użytkowników nie korzysta z jego funkcji online.

– Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce zaledwie 18 proc., tj. niespełna 7 mln, osób to dzieci i młodzież, okazuje się, że ze smart TV nie korzysta blisko 21 mln dorosłych – zauważa Marek Slonina, country manager Gonet.TV.

Ale faktyczny obraz tego rynku nie jest czarno-biały. Zainteresowanie dużymi ekranami, podłączonymi do internetu, nad Wisłą jednak rośnie. Jak pokazują analizy Wavemaker, w 2016 r. dostęp do inteligentnych odbiorników deklarowało ledwie 5 mln rodaków. Obecnie korzysta z nich 10,5 mln. Zwiększone zainteresowanie to pokłosie m.in. postępu technologicznego i upowszechnienia się internetu, a także popularyzacja serwisów streamingowych, w tym choćby takich jak np. Netflix (ogląda go na TV dwie trzecie użytkowników odbiorników smart) czy Ipla (zainteresowanych tą platformą jest 32 proc.). Królem aplikacji na takim ekranie jest YouTube (kanał ten ogląda aż 75 proc. polskich użytkowników smart TV).

Inteligentne telewizory mają zdecydowaną przewagę jako multimedialne domowe centrum rozrywki, zwłaszcza jako ekran do oglądania filmów, seriali czy programów telewizyjnych. Wzrost zainteresowania smart TV wśród Polaków odbywa się przede wszystkim kosztem komputerów stacjonarnych, smartfonów i tabletów. W kontekście oglądania długich treści wciąż dominuje jednak laptop. Jego znaczenie jednak topnieje: w ciągu roku udział takich urządzeń w konsumpcji treści spadł z 66 do 60 proc. Dla porównania sprzęty smart TV jako jedyne zyskały i zwiększyły swój udział z 43 do 46 proc. – wynika z badań VideoTrack. Tym samym wyprzedziły smartfony (spadek z 45 do 42 proc.). W odwrocie znalazły się także desktopy – ich udział poleciał aż o 6 punktów procentowych, do poziomu 23 proc. Badania pokazują, iż najmniej popularnym urządzeniem do oglądania filmów w sieci w naszym kraju jest tablet. Szacuje się, że zainteresowanie takim rozwiązaniem w ciągu roku stopniało do zaledwie 14 proc.

Badanie serwisu Streamerzy.pl pokazuje, iż coraz więcej czasu spędzamy w internecie. A dzieje się to kosztem telewizji. W Polsce ponad 50 proc. streamerów i ich fanów spędza czas właśnie na takiej aktywności, porzucając tradycyjne media. Co ciekawe, aż 61 proc. widzów platform streamingowych deklaruje, że nie ogląda telewizji wcale. Kolejne 26 proc. rodaków z tej grupy przed linearną telewizją spędza mniej niż 1 godzinę dziennie. Okazuje się, że osoby te wolą przeznaczać czas m.in. na gry wideo (30 proc.), oglądanie różnych transmisji internetowych (32 proc.) czy też na korzystanie z serwisu YouTube (23 proc.).

Pomimo faktu, że inteligentna telewizja (smart TV) w ostatnich pięciu latach rozwijała się średnio w imponującym tempie 20 proc. rocznie, to w dalszym ciągu jest relatywnie słabo rozpowszechniona. Jak wynika z najnowszych badań firmy Gonet.TV, które „Rzeczpospolita" publikuje jako pierwsza, 54 proc. dorosłych osób w dalszym ciągu nie używa smart TV.

Co prawda w Polsce co minutę sprzedają się średnio cztery odbiorniki telewizyjne, jednak większość z nich to najtańsze modele, których cena nie przekracza 1,5 tys. zł. A to oznacza, jak tłumaczą eksperci, że nie posiadają funkcji smart. Sceptycy sugerują, że nie ma co się spodziewać szybkiego upowszechnienia inteligentnej telewizji dzięki zakupom nowych telewizorów. Tym bardziej że nawet jeśli mamy już inteligentny odbiornik, to sześciu na dziesięciu użytkowników nie korzysta z jego funkcji online.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”