Multimedia Polska okrojone i słabsze w internecie

Czekające na decyzję Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czy mogą zostać sprzedane na rzecz UPC, Multimedia Polska same musiały sprzedać w ubiegłym roku dwa biznesy. Oprócz dystrybucji prądu i gazu – także ubezpieczenia.

Aktualizacja: 10.03.2018 09:23 Publikacja: 10.03.2018 09:21

Multimedia Polska okrojone i słabsze w internecie

Foto: AdobeStock

Odwlekająca się transakcja zdaniem zarządu jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na biznes kablówki. W ubiegłym roku straciła 20 tys. abonentów i część przychodów ze sprzedaży dostępu do internetu. 

O około 3 proc. (2,97 proc.) do 678,4 mln zł spadły w 2017 roku przychody trzeciej co do wielkości w kraju telewizji kablowej Multimedia Polska za sprawą niższych wpływów z usługi dostępu do internetu i telefonii. Operator tracił klientów tych usług, choć cały czas inwestuje w sieć.

Na koniec grudnia Multimedia miały 752,7 tys. abonentów (o 20 tys. mniej niż w grudniu 2016 r.) i świadczyły im w sumie 1,74 mln usług (RGU), o 54,6 tys. więcej niż rok wcześniej. Ten przyrost miał miejsce dzięki popytowi na usługi telewizji (wzrost RGU o prawie 80 tys.).

Natomiast liczba RGU Internetu i telefonii spadła kablówce w rok o odpowiednio 8,3 tys. i 9 tys. do 529,1 tys. i 257,6 tys. i to mimo że dane te obejmują nie tylko usługi stacjonarne, ale także mobilne. Jak wynika z prezentacji dla inwestorów kablówka przegrywa konkurencję z dostawcami Internetu mobilnego w technologii LTE. O ile w ostatnim kwartale minionego roku, który jest zwykle dla operatorów okresem żniw Multimediom udało się pozyskać klientów telefonii, to klientów Internetu nadal mu ubywało (1,9 tys.).

Liczba RGU ogółem na koniec 2017 roku obejmuje też usługi ubezpieczeniowe i monitoringu (w sumie około 12 tys. RGU), przy tym te pierwsze – po raz ostatni. Jak bowiem wynika ze sprawozdania i prezentacji dla inwestorów, kablówka w grudniu sprzedała ubezpieczeniowy biznes ponieważ nakazywała jej go umowa z UPC Polska, które chce przejąć Multimedia bez dodatkowego biznesu.

Całkowite inwestycje grupy Multimediów wyniosły w 2017 r. 218 mln zł, z czego około 145 mln zł to inwestycje rozwojowe. Zasięg sieci Multimediów w 2017 r. urósł o 54 tys. punktów adresowych głównie dzięki rozbudowie infrastruktury światłowodowej (PON) o 51 tys. gospodarstw domowych. Na koniec grudnia Multimedia docierały z Internetem do 1,63 mln domostw i firm, z telefonią do 1,62 mln, a z telewizja do około 1,56 mln miejsc adresowych.

Niższe przychody z dwóch biznesów obniżyły zysk operacyjny powiększony o amortyzację grupy (EBITDA) także spadł, choć wolniej, bo o niecałe 2 proc. (1,89 proc.) do 312 mln zł. Grupa ograniczała spadek EBITDA tnąc koszty, w tym na reklamę i marketing oraz koszty osobowe. W ubiegłym roku zatrudnienie w grupie spadło o 156 osób, czyli 7 proc. do 1879 osób.

Skorygowana o zdarzenia jednorazowe EBITDA Multimediów wyniosła w ub.r. 335 mln zł, także o około 1,9 proc. mniej niż przed rokiem.

Natomiast wynik netto grupy spadł poniżej zera i zamknął się w 2017 roku stratą 13,3 mln zł. To w niewielkim stopniu wynika z osłabienia biznesu Multimediów, a w przeważającej z kwestii podatkowych. Grupa wykazała dwa razy wyższy podatek niż w 2017 r. (42,8 mln zł wobec 21,2 mln zł), a także spisała w straty aktywo w podatku odroczonym rozpoznane w poprzednich latach na znaku towarowym (13,9 mln zł). Te ruchy mają najprawdopodobniej związek ze zmianą przepisów podatkowych w Polsce. Wymusiły one zmianę podejścia do naliczania kosztów uzyskania przychodów i optymalizacji podatkowej związanej z amortyzacją znaków towarowych wielu firm, w tym także w branży telekomunikacyjnej.

31 grudnia 2017 r. zadłużenie grupy z tytułu kredytów, pożyczek, obligacji i leasingu finansowego wynosiło 1,16 mld zł i odpowiadało 3,24-krotności skorygowanej EBITDA. Według zarządu, z punktu widzenia rentowności działalności i osiąganych wyników, np. na poziomie EBITDA, wskaźniki zadłużenia grupy nie są wysokie i mogą być uznane za bezpieczne i są zbliżone do standardów branżowych.

Jak pisaliśmy, Multimedia czekając na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie przez UPC Polska, rozpoczęły przygotowania do refinansowania całości zadłużenia. W maju kablówka musiałaby spłacić kolejną ratę z tytułu wykupu obligacji w wysokości około 250 mln zł. Na koniec grudnia posiadała około 80 mln zł gotówki.

Choć od wniosku UPC złożonego w UOKIK minie niedługo 1,5 roku i nie jest pewne, czy transakcja dojdzie do skutku, Multimedia wykonują kolejne postanowienia umowy inwestycyjnej. Najpierw pozbyły się biznesu sprzedaży energii (kupił go Orange Polska), a pod koniec grudnia sprzedały poza grupę także biznes ubezpieczeniowy prowadzony przez spółkę Roxwell Investments Bis. Komu – nie podano.

Odwlekająca się transakcja zdaniem zarządu jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na biznes kablówki. W ubiegłym roku straciła 20 tys. abonentów i część przychodów ze sprzedaży dostępu do internetu. 

O około 3 proc. (2,97 proc.) do 678,4 mln zł spadły w 2017 roku przychody trzeciej co do wielkości w kraju telewizji kablowej Multimedia Polska za sprawą niższych wpływów z usługi dostępu do internetu i telefonii. Operator tracił klientów tych usług, choć cały czas inwestuje w sieć.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi