Odrzucony wniosek Boeinga o nałożenie ceł na Bombardiera

Niezależny organ centralny w USA, Komisja Handlu Międzynarodowego (ITC) wyjaśniła, że odrzuciła wniosek Boeinga o nałożenie dużych ceł na samoloty Bombardiera, bo Boeing nie stracił na zamówieniu ich przez Delta Air Lines.

Aktualizacja: 15.02.2018 16:43 Publikacja: 15.02.2018 16:22

Odrzucony wniosek Boeinga o nałożenie ceł na Bombardiera

Foto: Adobe Stock

ITC opublikowała uzasadnienie swej decyzji 3 tygodnie po jej podjęciu. Uznała w nim, że samoloty serii (CSeries) na 110 miejsc zamówione przez Deltę nie konkurują z najnowszymi B737 MAX 7 Boeinga. Ponadto ich sprzedaż linii z USA nie nastąpiła kosztem koncernu, bo ten nie proponował żadnych nowych samolotów drugiemu przewoźnikowi w Stanach.

"Boeing nie stracili sprzedaży ani obrotów - uznała komisja w 194 stronicowym uzasadnieniu. - Wyższa norma pojemności miejsc w B737-700 i B727 MAX 7 ogranicza konkurencję tych modeli z CS100 dla niektórych kupujących".

Nie wiadomo, czy Boeing będzie odwoływać się od decyzji ITC.

Prezes Bombardiera, Alain Bellemare uznał wyjaśnienia ITC za bardzo dobrą wiadomość. Rzecznicy Boeinga i Bombardiera stwierdzili, że ich firmy zapoznają się z decyzją ITC i nie będą komentował na gorąco.

B.szef ITC, Dan Pearson stwierdził, że koszt decyzji o złożeniu apelacji byłby marginalny w porównaniu z tym, co koncern dotąd wydał. - Boeing władował masę pieniędzy w tej sprawie w kancelarie prawne. Zainwestował miliony dolarów - powiedział.

Boeing może odwołać się od tej decyzji do sądu ds. handlu międzynarodowego w Nowym Jorku albo do grupy rozjemczej (panelu) w ramach traktatu NAFTA. Jednak w negocjacjach nt. unowocześnienia traktatu przedstawiciel USA, Robert Lighthizer nalegał na usunięcie tej procedury rozwiązywania sporów, która jego zdaniem jest stronnicza przeciwko Stanom.

Pearson jest zdania, że decyzja ITC zapewne poprawi stosunki handlowe USA z Kanadą, które skomplikowały się po sporach o cła na kanadyjskie drewno budowlane i amerykańskie mleko i nabiał, a także na skutek stanowiska D.Trumpa, który chce zmiany, a nawet wypowiedzenia NAFTA. - Decyzja pomoże stosunkom dwustronnym i mam nadzieję, że obie strony tak to dostrzegą - dodał.

Boeing w swym wniosku utrzymywał, że musiał obniżyć ceny swych B737, aby konkurowały z CSeries korzystającymi z rządowych subwencji. ITC stwierdziła jednak, że samoloty kanadyjskie nie doprowadziły do spadku cen samolotów amerykańskich, a Bombardier nie bodzie oferować innym możliwym klientom takich samych rabatów co Delcie.

ITC opublikowała uzasadnienie swej decyzji 3 tygodnie po jej podjęciu. Uznała w nim, że samoloty serii (CSeries) na 110 miejsc zamówione przez Deltę nie konkurują z najnowszymi B737 MAX 7 Boeinga. Ponadto ich sprzedaż linii z USA nie nastąpiła kosztem koncernu, bo ten nie proponował żadnych nowych samolotów drugiemu przewoźnikowi w Stanach.

"Boeing nie stracili sprzedaży ani obrotów - uznała komisja w 194 stronicowym uzasadnieniu. - Wyższa norma pojemności miejsc w B737-700 i B727 MAX 7 ogranicza konkurencję tych modeli z CS100 dla niektórych kupujących".

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej