Naprawa Boeingów się przedłuży. Maxy wciąż uziemione

Poprawienie działania autopilota w najnowszych samolotach Boeing 737 MAX potrwa dłużej niż początkowo zapowiadał producent.

Aktualizacja: 02.04.2019 10:00 Publikacja: 02.04.2019 08:31

Naprawa Boeingów się przedłuży. Maxy wciąż uziemione

Foto: AFP

Dwa tygodnie temu miało to być „kilka dni”. Teraz jest zagrożenie, że uziemienie maszyn po katastrofie Etiopian Airways potrwa dodatkowo co najmniej kilka tygodni. Dla linii lotniczych, które zmuszone zostały do odstawienia tych maszyn, to zapowiedź kolejnych wydatków. Średnio wynajęcie maszyny zastępczej kosztuje 250 tys. dolarów miesięcznie, a na świecie nie ma takiego parku zapasowych samolotów, aby mogły zastąpić wszystkie 371 maszyny B737 MAX, jakie już są we flotach przewoźników. 

Jeszcze w ostatni piątek, 29 marca, Boeing informował, że tego samego dnia wyśle do Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA) wszystkie dokumenty dotyczące systemu MCAS, który automatycznie zbytnio obniżał dzioby samolotów podczas startu. W ostatniej chwili jednak okazało się, że nowe oprogramowanie nie w pełni współpracuje ze wszystkimi pozostałymi systemami kontroli lotu. I w poniedziałek, późnym wieczorem Boeing poinformował, że system będzie gotowy dopiero „za kilka tygodni”.

Czytaj także: Uziemienie Maksów. Potężne straty Boeinga 

Jak wynika z nieoficjalnych informacji pochodzących z Boeinga, nieprawidłowości w integrowaniu nowego oprogramowania z pozostałymi funkcjami kontroli trajektorii lotu miały się ujawnić dosłownie w ostatniej chwili. Według tego samego anonimowego informatora dziennika „Seattle Times” dopracowanie ostatecznych zmian nie jest skomplikowane i informatycy Boeinga wiedzą, co mają zrobić. „Cały czas pracujemy nad tym, aby udowodnić, że wiemy, na czym polega problem, że spełniliśmy wszystkie wymogi certyfikacji i że w najbliższych tygodniach dostarczymy FAA niezbędne dokumenty” - napisał Boeing w mailu rozesłanym w poniedziałek, 1 kwietnia. Boeing zamierza dokonać naprawy systemu kontroli „raz a dobrze”.

Dla przewoźników to sygnał, że nie mogą oczekiwać szybkiego powrotu maszyn do eksploatacji. FAA potwierdziła, że modyfikacje potrwają „kilka tygodni” , a zanim maszyna uzyska ponowny certyfikat, zostanie poddana bardzo rygorystycznej kontroli. „Potrzebny jest czas, by Boeing dokonał niezbędnych modyfikacji systemu 737 Max Flight Control System, tak aby problem został prawidłowo zidentyfikowany i odpowiednio rozwiązany” - czytamy w informacji FAA. Przy tym agencja, która wcześniej była krytykowana za pobłażanie Boeingowi i udzielenie producentowi zbyt daleko idących uprawnień, teraz podkreśla, że ponowna certyfikacja systemu będzie możliwa jedynie, kiedy będzie „w pełni usatysfakcjonowana” rozwiązaniami zaproponowanymi przez producenta. Aprobata FAA wcale jeszcze nie oznacza, że Maksy będą mogły latać poza Stanami Zjednoczonymi, ponieważ własne certyfikowanie zapowiedziała Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotnictwa (EASA), Kanadyjczycy i Chińczycy. Pełnej informacji od FAA domaga się również Komisja ds. Transportu i Infrastruktury w Kongresie USA.

Boeingi 737 MAX zostały uziemione na całym świecie 13 marca (w Europie dzień wcześniej) po katastrofie samolotu Ethiopian Airways, w której zginęło 157 osób. Była to reakcja na wielkie podobieństwo przyczyn etiopskiej tragedii i katastrofy indonezyjskiego Maksa linii Lion Air w końcu października 2018 roku. Łącznie w obu wypadkach zginęło 346 pasażerów i członków załóg. Przy tym Boeing zareagował już po indonezyjskim incydencie i wprowadzał zmiany do oprogramowania Maksów na początku tego roku. Teraz producent informuje, że w pełni zidentyfikował problem i że nic nie wskazuje, by z Maksami były jeszcze jakiekolwiek inne kłopoty.

Dwa tygodnie temu miało to być „kilka dni”. Teraz jest zagrożenie, że uziemienie maszyn po katastrofie Etiopian Airways potrwa dodatkowo co najmniej kilka tygodni. Dla linii lotniczych, które zmuszone zostały do odstawienia tych maszyn, to zapowiedź kolejnych wydatków. Średnio wynajęcie maszyny zastępczej kosztuje 250 tys. dolarów miesięcznie, a na świecie nie ma takiego parku zapasowych samolotów, aby mogły zastąpić wszystkie 371 maszyny B737 MAX, jakie już są we flotach przewoźników. 

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Branża lotnicza rozpala emocje. Temat kampanii wyborczych w całej Europie
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie