Z dokumentów chińskiego resortu handlu i informacji Boeinga wynika, że cła mogą objąć starsze samoloty wąskokadłubowe. Nie wiadomo było od razu, w jakim zakresie mogą zaszkodzić unowocześnionej wersji rodziny B737 MAX, będącej kluczem przyszłych zysków koncernu, bo w informacji o cłach nie zawarto szczegółów, a producent nie ujawnia wszystkich danych tych samolotów.
Cła dotyczą samolotów o ciężarze własnym od 15 do 45 ton, ale zależnie od definicji tej danej powstaje znak zapytania co do losu nowego szlagierowego B737 MAX 8, bo wydaje się, że większe MAX 9 i MAX 10 nie unikną nowego cła. A stawka jest wysoka. W 2016 r. Stany wyeksportowały do Chin samoloty za 15 mld dolarów, na równi z płodami rolnymi w rodzaju soi też objętej cłami, jako największa kategoria towarów — wynika z danych o handlu USA.
W przemyśle lotniczym używa się kilku definicji ciężaru własnego (tary), ale dokument chińskiego resortu nie zawierał żadnych przypisów ani wyjaśnień. Eksperci tej branży uważają, że najprawdopodobniej chodzi o „ciężar własny producenta”, czyli wagę zasadniczej konstrukcji samolotu. Producenci nie chcą jednak ujawniać tej liczby z powodu wrażliwości handlowej, częściej podają szacunkową wielkość „operacyjnego ciężaru własnego”, wraz z wagą załogi, wyposażenia i części płynów, ale bez paliwa. Jednak i w tym wypadku liczba ta może się wahać zależnie od specyficznych wymogów linii li lotniczej, więc uważa się ją wyłącznie jako daną orientacyjną.
Zależnie od zastosowania jednej z tych definicji podany zakres wagi swobodnie obejmuje obecną generację wąskokadłubowych B737, które są w trakcie zastępowania nowszymi MAX. Dokumenty Boeinga dostępne online podają „‚operacyjny ciężar własny” B737-700, -800 I -900 wynoszący od 37,6 do 452,9 ton, a więc mieszczący się w strefie objętej nowym cłem. „Ciężar własny producenta” jest zwykle mniejszy o 1-1,5 tony — podał ekspert od oceny danych technicznych samolotów.
Z kolei nowszy B737 MAX 8 jest cięższy od poprzednika, jego operacyjny ciężar własny wynosi 45 070 kg — wynika z dokumentu Boeinga o danych technicznych tej maszyny opublikowanego w sierpniu 2017. Zależnie od sposobu stosowania nowych przepisów, ten ciężar znajduje się na skraju strefy nowych ceł i może ich uniknąć. Ale większym B737 MAX 9 i 10 to się nie uda. Rzecznik Boeinga w Pekinie odmówił komentarza o wpływie chińskich ceł.