fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Na parkingach przy marketach łamano prawa konsumentów. Jest decyzja Prezesa UOKiK

PAP/Wojciech Pacewicz
Zarządca parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka naruszył zbiorowe interesy konsumentów odmawiając uznania zasadnych reklamacji dotyczących naliczania opłaty dodatkowej za brak biletu – uznał Prezes UOKiK i nakazał firmie TD System zapłatę 150 tys. zł kary.

Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi i Biedronka. Parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu – TD System - naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.

Niecierpliwy parkingowy

Ze skarg wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, zanim minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwania otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu, bo np. odruchowo włożyły bilet do portfela i poszły zrobić zakupy. Spółka TD System odmawiała anulowania wezwania do zapłaty.

Oto opisy takich sytuacji:

„W dniu wczorajszym (28.02.2020 r.) po raz pierwszy w życiu przyjechałam do sklepu ALDI w Pszczynie (...). Pobrałam z parkometru bilet i zostawiłam go w samochodzie na siedzeniu kierowcy – było ciemno, a na to miejsce najmocniej świeciła latarnia. Po zrobieniu zakupów za wycieraczką miałam wezwanie do zapłaty z powodu braku biletu."

„W dniu 27.04.2019 zaparkowałem na parkingu: Kraków Łokietka Biedronka w celu zrobienia zakupów. Po pobraniu biletu parkingowego (godz. 13:44:14) wróciłem do samochodu gdzie za wycieraczką znalazłem wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej, wystawione o godz. 13:45. Czas 46 sekund jest stanowczo za krótki na zapoznanie się z regulaminem parkingu i powrót z biletem parkingowym do auta na drugi koniec parkingu."

Nie chcieli oddać opłat

Prezes UOKiK ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.

– Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spółka TD System odpowiadała na wszystkie reklamacje jednakowym pismem, nie analizując faktów i dowodów wskazanych przez konsumenta. Ograniczała się jedynie do stwierdzenia, że konsument złamał regulamin parkingu.

Według UOKiK spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Prezes Urzędu nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 774 zł. Przedsiębiorca ma poinformować o decyzji UOKiK osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieścić stosowną  informację na stronie internetowej. Konsumenci mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK.

TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi, zaś za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy placówkach sieci handlowej Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel - Jeronimo Martins Polska.

Decyzja nie jest prawomocna – TD System ma prawo odwołać się do sądu.

Parking szpitalny też pod lupą

UOKiK informuje, że to nie jedyne jego działania w sprawie parkingów. Prezes Urzędu wszczął postępowanie przeciwko przedsiębiorcy Łukasz Zbróg we Wrocławiu, który prowadzi prywatny parking przy pl. Hirszfelda 14 we Wrocławiu. Parking znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie szpitala onkologicznego i jest usytuowany w pasie drogi. Banery reklamowe informują, że klienci apteki znajdującej się naprzeciwko parkingu mogą parkować do 20 minut za darmo. Tymczasem w regulaminie znajduje się dodatkowy warunek - bezpłatne korzystanie jest możliwe po wcześniejszym pobraniu biletu od pracownika pobliskiej myjni.

Postępowanie Prezesa UOKiK dotyczy m.in. możliwości wprowadzenia konsumentów w błąd. Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK może nałożyć karę do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA