Hotele: na zmianach skorzystają hotelarze i konsumenci

W lepszych hotelach recepcja ma być czynna całą dobę, a nowo budowane pensjonaty każdy pokój wyposażą w łazienkę.

Aktualizacja: 15.04.2016 09:15 Publikacja: 14.04.2016 18:50

Hotele: na zmianach skorzystają hotelarze i konsumenci

Foto: 123RF

Przy otwarciu obiektu hotelarskiego nie trzeba będzie już uzyskać opinii komendanta straży pożarnej o spełnianiu wymogów przeciwpożarowych. Wystarczy opinia specjalisty ochrony przeciwpożarowej, czyli osoby niezatrudnionej w straży, ale mającej odpowiednie kwalifikacje. Zmaleją też wymagania co do wyposażenia. Zmiany przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich, która zacznie obowiązywać w sobotę.

Nie zmniejszy się jednak bezpieczeństwo gości hotelowych, bo przy odbiorze i tak będzie obecny przedstawiciel straży pożarnej.

Złagodzone zostaną też minimalne wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług. Na przykład hotele cztero- i pięciogwiazdkowe nie będą już musiały posiadać kwiaciarni. Ponadto nawet w najlepszych pensjonatach room service nie będzie musiał być czynny całą dobę, a jedynie 18 godzin.

– To dobra zmiana. Goście i tak nie korzystali przez całą dobę z room servisu, a u przedsiębiorców wymóg ten generował koszty – mówi Anna Kowalska, przewodnicząca Stowarzyszenia Hotelarzy i Restauratorów Niezależnych.

Są też pewne utrudnienia. W nowych pensjonatach i motelach wszystkie pokoje mają posiadać pełny węzeł sanitarny. Obecnie wystarczy, że połowa pokoi w pensjonacie trzygwiazdkowym i co czwarty w dwugwiazdkowym ma łazienkę. Obiekty, które przeszły już kategoryzację, po wejściu w życie rozporządzenia nie utracą gwiazdek.

Z kolei w hotelach i motelach powyżej trzech gwiazdek recepcja będzie musiała być czynna całą dobę.

– Dobrze, że równamy w górę, ale przedsiębiorcy i tak najczęściej starają się zapewnić swoim gościom warunki lepsze niż te, których wymagają przepisy – mówi Anna Kowalska.

Nie odstajemy od średniej europejskiej.

– Gwiazdka gwiazdce nierówna. Nie ma unijnych wymogów w tym zakresie. Na tle Europy nasze obiekty hotelarskie wypadają jednak bardzo dobrze. Np. pokoje w trzygwiazdgowych polskich hotelach są dużo większe niż we francuskich – mówi prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki SGH.

Zmienią się też wymagania dotyczące kempingów. Każdy, niezależnie od kategorii, będzie musiał zapewnić dostęp do ciepłej bieżącej wody. Te jednogwiazdkowe – tylko dwa razy dziennie. Dwugwiazdkowe – trzy razy dziennie, a wyższej kategorii – całą dobę. Tylko na polu biwakowym nie weźmiemy ciepłego prysznica. Jest też inna zmiana – stanowisk na kempingach nie trzeba będzie już oddzielać zielenią.

podstawa prawna: rozporządzenie ministra sportu i turystyki z 29 września 2015 r., DzU z 15 października 2015 r., poz. 1626

Przy otwarciu obiektu hotelarskiego nie trzeba będzie już uzyskać opinii komendanta straży pożarnej o spełnianiu wymogów przeciwpożarowych. Wystarczy opinia specjalisty ochrony przeciwpożarowej, czyli osoby niezatrudnionej w straży, ale mającej odpowiednie kwalifikacje. Zmaleją też wymagania co do wyposażenia. Zmiany przewiduje nowelizacja rozporządzenia w sprawie obiektów hotelarskich, która zacznie obowiązywać w sobotę.

Nie zmniejszy się jednak bezpieczeństwo gości hotelowych, bo przy odbiorze i tak będzie obecny przedstawiciel straży pożarnej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego