O sytuacji na rynku obiektów handlowych mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna Grupy Capital Park:
Analizując polski rynek nieruchomości handlowych oraz jego nasycenie, wyraźnie widać, że zostało już bardzo niewiele miejsc w kluczowych, głównych miastach w Polsce, w których brakuje nowych obiektów handlowych. Deweloperzy bardzo ostrożnie i selektywnie poszukują nowych działek pod nieruchomości i znacznie dokładniej niż kilka lat temu analizują potencjał planowanej inwestycji.
Ważnym trendem są inwestycje typu mixed-use, łączące wiele funkcji, począwszy od handlowej, poprzez biurową, na rekreacyjno-rozrywkowej skończywszy. Ich realizacja wymaga jednak dużego doświadczenia i nakładu znacznie większych środków. Rynek handlowy ewoluuje, pojawiają się nowe formaty, a konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i wyedukowani.
Oczekują czegoś znacznie więcej niż klasycznych centrów handlowych, w których mogą zaspokoić najpilniejsze potrzeby zakupowe. Widać to chociażby po zmniejszającej się powierzchni operatorów spożywczych w centrach handlowych na rzecz poszerzania oferty rozrywkowej czy choćby gastronomicznej. Polacy są jednym z najwięcej pracujących społeczeństw w Europie i nie mają wiele czasu wolnego - zatem oczekiwane są takie formaty, które umożliwiają połączenie komfortu zakupów oraz dostępu do oryginalnych i niespotykanych nigdzie indziej konceptów (wystarczy choćby wspomnieć ogromną popularność sklepów typu pop-up), wraz z możliwością wartościowego spędzenia czasu wolnego, spotkań w tętniącej życiem atmosferze oraz ciekawej rozrywki i rekreacji na wysokim poziomie.
Rosnący udział rynku e-commerce powoduje także, że część marek decyduje się na rezygnację z klasycznych formatów sprzedażowych, uruchamiając w przestrzeni centrów handlowych showroomy czy stosując wirtualne przymierzalnie.