Najpopularniejsze marki już nie wystarczą

Deweloperzy bardzo ostrożnie poszukują działek pod nowe centra handlowe.

Aktualizacja: 31.12.2018 16:58 Publikacja: 31.12.2018 16:46

Najpopularniejsze marki już nie wystarczą

Foto: materiały prasowe

O sytuacji na rynku obiektów handlowych mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna Grupy Capital Park:

Analizując polski rynek nieruchomości handlowych oraz jego nasycenie, wyraźnie widać, że zostało już bardzo niewiele miejsc w kluczowych, głównych miastach w Polsce, w których brakuje nowych obiektów handlowych. Deweloperzy bardzo ostrożnie i selektywnie poszukują nowych działek pod nieruchomości i znacznie dokładniej niż kilka lat temu analizują potencjał planowanej inwestycji.

Ważnym trendem są inwestycje typu mixed-use, łączące wiele funkcji, począwszy od handlowej, poprzez biurową, na rekreacyjno-rozrywkowej skończywszy. Ich realizacja wymaga jednak dużego doświadczenia i nakładu znacznie większych środków. Rynek handlowy ewoluuje, pojawiają się nowe formaty, a konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i wyedukowani.

Oczekują czegoś znacznie więcej niż klasycznych centrów handlowych, w których mogą zaspokoić najpilniejsze potrzeby zakupowe. Widać to chociażby po zmniejszającej się powierzchni operatorów spożywczych w centrach handlowych na rzecz poszerzania oferty rozrywkowej czy choćby gastronomicznej. Polacy są jednym z najwięcej pracujących społeczeństw w Europie i nie mają wiele czasu wolnego - zatem oczekiwane są takie formaty, które umożliwiają połączenie komfortu zakupów oraz dostępu do oryginalnych i niespotykanych nigdzie indziej konceptów (wystarczy choćby wspomnieć ogromną popularność sklepów typu pop-up), wraz z możliwością wartościowego spędzenia czasu wolnego, spotkań w tętniącej życiem atmosferze oraz ciekawej rozrywki i rekreacji na wysokim poziomie.

Rosnący udział rynku e-commerce powoduje także, że część marek decyduje się na rezygnację z klasycznych formatów sprzedażowych, uruchamiając  w przestrzeni centrów handlowych showroomy czy stosując wirtualne przymierzalnie.

Mając ten trend na uwadze, grupa Capital Park intensywnie pracuje nad rewitalizacją Dawnej Fabryki Norblina na warszawskiej Woli. Na 64 tys. mkw. powierzchni 24 tys. mkw. zajmą unikatowe koncepty retailowe, strefa modowa, w której dominować będzie moda autorska i niezależni projektanci, znajdzie się także miejsce na niespotykane dotąd koncepty rozrywkowe, a także BioBazar - certyfikowany targ z ekożywnością oraz foodhall inspirowany najciekawszymi światowymi trendami. Pozostałą powierzchnię stanowić będzie część biurowa, urządzona i zaaranżowana w loftowym, poindustrialnym klimacie.

Ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną, na popularności zyskiwać będą obiekty certyfikowane, wybudowane z poszanowaniem dla natury, w duchu zrównoważonego rozwoju. Wydaje się także, że wciąż dobrze będą sobie radzić dobrze i optymalnie skomercjalizowane centra w formacie convenience, ale i tu trzeba będzie wykazać się jeszcze większą kreatywnością, by odróżnić się od konkurencji i zaproponować coś jeszcze innego.

Standardowa oferta najpopularniejszych marek już nie wystarczy, niezbędne jest uzupełnienie oferty o ciekawe, nowe koncepty lub zachęcenie dobrze znanych na rynku najemców do pokazania się w zupełnie nowej odsłonie. Tak zrobiliśmy w niedawno otwartym przez nas centrum pod szyldem Vis a Vis. Zaproponowaliśmy ofertę charakterystyczną dla tego segmentu, ale wzbogaciliśmy ją o nowe formaty, m.in. nowy koncept Decathlon (działa na mniejszej niż zazwyczaj powierzchni, ale posiada dodatkowy teren rekreacyjny na zewnątrz, a w środku proponuje m.in. wspólne treningi z profesjonalistami oraz testowanie najnowszego sprzętu sportowego), a także ofertę gastronomiczną, umożliwiającą spędzenie czasu po zakupach z rodziną czy przyjaciółmi. Działalność rozpoczęła tam pierwsza restauracja sieci Max Burgers w Warszawie.

O sytuacji na rynku obiektów handlowych mówi Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna Grupy Capital Park:

Analizując polski rynek nieruchomości handlowych oraz jego nasycenie, wyraźnie widać, że zostało już bardzo niewiele miejsc w kluczowych, głównych miastach w Polsce, w których brakuje nowych obiektów handlowych. Deweloperzy bardzo ostrożnie i selektywnie poszukują nowych działek pod nieruchomości i znacznie dokładniej niż kilka lat temu analizują potencjał planowanej inwestycji.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu