W I połowie tego roku zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce urosły do 14,8 mln mkw., z czego 10,2 mln przypadało na 422 centra handlowe, w tym na otwartą w maju Galerię Młociny w Warszawie, liczącą 78,5 tys. mkw. najmu. W ciągu sześciu pierwszych miesięcy 2019 r. deweloperzy oddali 215 tys. mkw., a w drugiej połowie roku analitycy firmy doradczej JLL prognozują wzrost podaży o 278 tys. mkw., o ile wszystkie inwestycje zostaną oddane w terminie.
Jak wskazują analitycy JLL, Galeria Młociny to wyjątkowy obiekt na handlowej mapie Polski, największy od oddania w 2016 r. Posnanii. Nic dziwnego, eksperci szacują, że nasycenie powierzchnią galerii handlowych w naszym kraju sięga 265 mkw. na 1 tys. mieszkańców, a więc już niewiele odbiega od średniej zachodnioeuropejskiej, czyli 279 mkw. na 1 tys. osób.
– Nasycenie rynku centrów handlowych rośnie, co w połączeniu ze zmieniającymi się zwyczajami zakupowymi coraz bardziej wymagających konsumentów oznacza większą potrzebę właściwej analizy rentowności każdego nowego obiektu – komentuje Edyta Potera, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych, JLL. – Konieczne jest też innowacyjne podejście do projektowania, koncepcji funkcjonalnej i doboru najemców. Konsumenci mają coraz wyższe oczekiwania wobec doświadczeń zakupowych i portfolio sklepów – dodaje.
W samym II kwartale do Polski weszły cztery międzynarodowe marki, z czego trzy w Galerii Młociny. Cały czas wyczekiwany jest Primark, który ma również zadebiutować w Młocinach.
Z kolei analitycy BNP Paribas Real Estate Poland podkreślają, że za wzrost podaży powierzchni handlowej w Polsce odpowiadają inwestycje w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.