Hołda: Naszym celem jest poprawa efektywności kolei

Zdefiniowaliśmy obszary, które mają się przyczynić do zmniejszenia zużycia energii przez kolej, a przez to do mniejszego jej oddziaływania na środowisko – mówi Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Publikacja: 10.09.2019 01:37

Hołda: Naszym celem jest poprawa efektywności kolei

Foto: materiały prasowe

Czy nadeszła kolej na elektromobilność, czy mamy ten moment, kiedy kolej może wziąć udział w tym wielkim projekcie obniżania emisyjności transportu?

To jest bardzo dobra teza. Obserwujemy ewolucję definicji elektromobilności w kontekście poszukiwania niskoemisyjnego środka transportu, który mógłby odegrać rolę szkieletu dla elektromobilności. I kolej wpisuje się w to idealnie. Widzimy taki trend na rynku, że jeżeli mówimy o elektromobilności, to nie tylko mówimy o car-sharingu i o autach elektrycznych, ale właśnie mówimy też o większym wykorzystaniu kolei. To nas bardzo cieszy, bo działamy w tym sektorze i dla nas oznacza to, że kolej musi być niezawodna, a jeżeli ma być niezawodna, to musi być zasilana w sposób niezawodny – a to już jest nasze zadanie.

Jak je wykonujecie?

Bardzo mocno przez ostatnie lata przetransformowaliśmy naszą sieć dystrybucyjną. Mamy system klasy Workforce Management, dzięki któremu za pomocą aplikacji na smartfonie nasi brygadziści mogą precyzyjnie zaplanować prace na sieci – zarówno trakcyjnej, jak i dystrybucyjnej. Potroiliśmy roczne inwestycje w sieć dystrybucyjną, jej utrzymanie i modernizację. Przygotowujemy wdrożenie systemu nadzoru informatycznego. Zmapowaliśmy cyfrowo całą sieć, więc teraz wszystkie 600 tys. jej elementów widzimy na ekranie komputera, dzięki czemu sprawnie zarządzamy tą siecią i jej dostępnością.

Co więcej, to jest też fundament dla gigantycznego projektu, który dzisiaj realizujemy w ramach programu kolejowego, czyli 69 mld zł, które są inwestowane w infrastrukturę. Wykorzystując nasze doświadczenia i zaplecze, budujemy 200 obiektów zasilających kolej, które będą działały na zmodernizowanych liniach. Pamiętajmy, że pociągi będą wtedy jeździły szybciej i będzie ich więcej. To wymaga oczywiście podniesienia parametrów zasilania.

Jak dotąd wszystkie te obiekty są realizowane zgodnie z harmonogramem, więc mamy nadzieję, że kolej faktycznie stanie się tym szkieletem dla elektromobilności.

Jakie są konkretne przykłady tych działań, które mogą być widoczne dla przeciętnego Kowalskiego?

Myślę, że zmierzamy do tego, że Kowalski, przemieszczając się z punktu A do B, będzie mógł korzystać z najbardziej dogodnych środków transportu. I tak: przyjedzie publicznym rowerem lub samochodem elektrycznym, który będzie się ładował podczas postoju na parkingu przy dworcu. Wsiądzie do pociągu. Po przyjeździe np. wynajmie kolejne auto elektryczne albo skorzysta z komunikacji miejskiej lub elektrycznej hulajnogi i dojedzie do celu. Wtedy będziemy mogli mówić o kompleksowej elektromobilności z perspektywy Kowalskiego.

To jest pomysł na obniżenie emisyjności transportu. Drugą ważną kwestią jest zwiększanie jego efektywności energetycznej. I to zarówno pod kątem ochrony klimatu, jak i rosnących cen energii. Co się dzieje w tej sprawie?

Wyższe ceny energii są dodatkowym motywatorem do tego, by jeszcze intensywniej myśleć o rozwiązaniach, które pomogą zmniejszyć zużycie energii. Im mniejsze zużycie energii – tym mniejsze oddziaływanie na środowisko. Co ważne, z drugiej strony będzie też rosła konkurencyjność kolei, bo koszty będą niższe.

Mając to na uwadze, powołaliśmy Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. W jej radzie oprócz ekspertów i zaplecza naukowego zrzeszyliśmy przedstawicieli przewoźników kolejowych. Mamy reprezentację odpowiedzialną za 95 proc. zużycia energii w sektorze. Wspólnie wypracowaliśmy konkretne cele. Do 2030 roku chcemy zmniejszyć zużycie energii na kolei o 1 TWh. Oznacza to mniejszą emisję CO2 o 800 tys. ton. Mówiąc obrazowo, podobny efekt dałoby posadzenie siedmiu Białowieskich Parków Narodowych. A jeżeli chodzi o samo zużycie energii, to tak, jakbyśmy wszystkie pendolino na wszystkich trasach obsługiwali bez energii przez dziesięć lat. To jest już naprawdę duża skala i liczymy na to, że przyczynimy się w ten sposób do ochrony środowiska, ale też zwiększymy konkurencyjność kolei.

W jaki sposób chcecie osiągnąć ten cel?

Zdefiniowaliśmy trzy obszary, które mają się na to złożyć. Po pierwsze, to maksymalizacja wykorzystania rekuperacji, czyli odzyskiwania energii z hamowania pociągów. Po drugie, to wprowadzenie eco-drivingu, bo bardzo duże znaczenie ma sposób prowadzenia pociągu przez maszynistę, m.in. jak przyspiesza i zwalnia. I po trzecie, chcemy wykorzystać powierzchnie kolejowe do budowy m.in. instalacji fotowoltaicznych, żeby produkować zieloną energię.

I to jeszcze nie koniec, ale o szczegółach będziemy mówić pewnie przy kolejnej odsłonie naszej strategii, gdzie zastanawiamy się, w jaki jeszcze sposób kolej powinna się zmieniać energetycznie.

- Partnerem relacji jest PKP Energetyka SA

Czy nadeszła kolej na elektromobilność, czy mamy ten moment, kiedy kolej może wziąć udział w tym wielkim projekcie obniżania emisyjności transportu?

To jest bardzo dobra teza. Obserwujemy ewolucję definicji elektromobilności w kontekście poszukiwania niskoemisyjnego środka transportu, który mógłby odegrać rolę szkieletu dla elektromobilności. I kolej wpisuje się w to idealnie. Widzimy taki trend na rynku, że jeżeli mówimy o elektromobilności, to nie tylko mówimy o car-sharingu i o autach elektrycznych, ale właśnie mówimy też o większym wykorzystaniu kolei. To nas bardzo cieszy, bo działamy w tym sektorze i dla nas oznacza to, że kolej musi być niezawodna, a jeżeli ma być niezawodna, to musi być zasilana w sposób niezawodny – a to już jest nasze zadanie.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO