Forum Ekonomiczne

„Rzeczpospolita” na Forum Ekonomicznym w Karpaczu 2025

Reklama

Globalizacja: szansa i zagrożenie

Polskie fintechy czeka wdrożenie dyrektywy PSD2, a to dopiero początek. W Unii trwają prace nad wzmocnieniem ochrony konsumentów. Nowe obciążenia nie będą dotyczyły konkurencji spoza UE.

Publikacja: 08.09.2019 23:42

Mam nadzieję, że kolejna dyrektywa PSD3, która z pewnością wcześniej czy później się pojawi, będzie

Mam nadzieję, że kolejna dyrektywa PSD3, która z pewnością wcześniej czy później się pojawi, będzie lepiej przygotowana – mówiła Ewa Wernerowicz, prezes Vivusa (na zdjęciu: w środku)

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

„Polska już nie jest samotną wyspą. Globalizacja usług finansowych staje się faktem" – to hasło otworzyło debatę ekspertów z polskich podmiotów finansowych. Nie mieli wątpliwości, że unijne regulacje mają bezpośrednie przełożenie na warunki konkurencji na tym rynku.

A tych w najbliższym czasie przybędzie. Na początek do 14 września banki mają czas na dostosowanie się do nowej dyrektywy PSD2. Przewiduje ona uruchomienie nowych usług: Payment Initiation Service (PIS) – do inicjowania transakcji płatniczych, oraz Account Information Service (AIS) – zapewniającej podmiotom zewnętrznym dostęp do informacji o transakcjach na rachunku klienta. Właśnie ta druga usługa budziła największe kontrowersje ekspertów.

– Nowe przepisy rodzą sporo wątpliwości, bo wraz z informacjami o transakcjach na rachunku klienta będzie można uzyskać wrażliwe dane osobowe, np. jakich transakcji dokonuje, oraz dane osób, do których wysyła przelewy, a to są przecież chronione, wrażliwe dane osobowe – mówiła Ewa Wernerowicz, prezes Vivus Finance Polska.

– Ta dyrektywa, choć rewolucyjna, jest niedopracowana – komentował Artur Granicki, radca prawny w kancelarii Wardyński i Wspólnicy. – Ułatwia dostęp do informacji bankowych niewielkim spółkom fintechowym, ale nie wiadomo, w jakim zakresie nowe przepisy będą mogły być stosowane.

Niedoskonałości i nowe możliwości

– Dyrektywa zawiera sporo niedoskonałości, nie mówi, jak strony bez umowy mają rozwiązywać spory, identyfikować ryzyka nadużyć, posługiwanie się kartą płatniczą oderwaną od rachunku wystawcy – wylicza Tomasz Owczarek, dyrektor sprzedaży w polskim oddziale Mastercard Europe.

Reklama
Reklama

– Jednocześnie to krok w dobrą stronę. Zamiast zbierać na piechotę dane o kliencie starającym się o kredyt konsolidacyjny, po zmianach wystarczy informacja z nowego systemu, którą będzie można błyskawicznie uzyskać – tłumaczył Tomasz Owczarek. – Najlepiej widać to na brytyjskim rynku finansowym, gdzie otwarta bankowość funkcjonuje już od roku. Do tamtejszych banków tylko w czerwcu trafiło 60 mln zapytań o informacje o ich klientach. To dzieje się także w innych państwach. W Australii nie tylko banki muszą udostępniać informacje, ale także firmy telekomunikacyjne czy energetyczne. Małe fintechy mogą więc w ten sposób ściągać dane, agregować je i przetwarzać, aby proponować konsumentom lepsze usługi.

Rynek finansowy musi się już jednak szykować na kolejne zmiany przygotowywane na szczeblu UE. – Czekamy na dyrektywę o kredycie konsumenckim, nad którą pracuje Komisja Europejska – dodała prezes Wernerowicz. – Spodziewamy się nowych ograniczeń i zabezpieczeń, których wdrożenie może być bardzo kosztowne. Trzeba jednak pamiętać, że przeregulowany rynek jest droższy, bo nie ma na nim konkurencji.

– W kwietniu powołano też grupę roboczą ds. rynku kapitałowego, która pracuje nad nową definicją klienta. Jest tu jednak problem ideologiczny, bo klient w Europie jest traktowany jak bezbronna owieczka – oceniał Artur Granicki. – Ciekawym przykładem innego niż unijne podejścia są prace nad zmianami przepisów w Anglii, która po brexicie planuje dalszą liberalizację przepisów finansowych, aby tamtejsze instytucje stały się jeszcze bardziej konkurencyjne na rynku finansowym.

Nadmiar regulacji

– Z regulacjami jest jak z krzywą Laffera w podatkach. Do pewnego momentu dają większe wpływy, po przekroczeniu granicy wpływy jednak spadają – mówił Owczarek.

Wdrażanie nowych wymagań będzie kosztowne i otworzy rynki UE na tańszą konkurencję spoza Unii, w tym z Chin, które nie muszą stosować prawa UE i kosztownych obowiązków. Podnoszenie poprzeczki może się też przełożyć na rozrost szarej strefy.

Nieoczekiwanie ograniczenia pojawiają się również ze strony największych graczy na rynku cyfrowym. – W ostatnim czasie Google zakazał na całym świecie publikowania reklam pożyczek do 60 dni – zauważa Ewa Wernerowicz. – Pytanie brzmi: czy prywatna spółka może wprowadzać takie ograniczenia naruszające konkurencję?

Reklama
Reklama

– Przypominam, że GAFA stara się wejść na rynek usług finansowych już od dłuższego czasu. W zeszłym roku Facebook zakazał reklamowania kryptowalut, po czym zaproponował własną – przypomniał Granicki. – Mam nadzieję, że nie mamy do czynienia z tym scenariuszem.

— Partnerem relacji jest Vivus

„Polska już nie jest samotną wyspą. Globalizacja usług finansowych staje się faktem" – to hasło otworzyło debatę ekspertów z polskich podmiotów finansowych. Nie mieli wątpliwości, że unijne regulacje mają bezpośrednie przełożenie na warunki konkurencji na tym rynku.

A tych w najbliższym czasie przybędzie. Na początek do 14 września banki mają czas na dostosowanie się do nowej dyrektywy PSD2. Przewiduje ona uruchomienie nowych usług: Payment Initiation Service (PIS) – do inicjowania transakcji płatniczych, oraz Account Information Service (AIS) – zapewniającej podmiotom zewnętrznym dostęp do informacji o transakcjach na rachunku klienta. Właśnie ta druga usługa budziła największe kontrowersje ekspertów.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama