Przepisy ustawy prawo telekomunikacyjne przewidują zapewnienie powszechnego dostępu wybranych usług telekomunikacyjnych przez wyznaczonego operatora. W przypadku nierentowności tego typu usług operatorowi wyznaczonemu przysługuje prawo do dopłaty, którą ustala prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. W kosztach dopłaty partycypują pozostali operatorzy działający na rynku telekomunikacyjnym.
W postanowieniu z 24 września 2019 r. (sygn. akt II GSK 808/19) Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął, komu przysługuje prawo do zaskarżenia decyzji prezesa UKE o przyznaniu dopłaty za świadczenie usługi powszechnej. Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że decyzję o przyznaniu dopłaty m.in. za usługi udzielania informacji o numerach telefonicznych oraz udostępniania spisów abonentów zaskarżyła konkurencyjna spółka świadcząca usługi telekomunikacyjne. Wojewódzki sąd administracyjny odrzucił skargę, wskazując, że postępowanie w przedmiocie wniosku o przyznanie dopłaty nie dotyczyło interesu prawnego skarżącej spółki. Zdaniem sądu pierwszej instancji brak jest przepisu prawa, z którego wynikałoby, że interes skarżącej jest bezpośredni.