Jeśli natomiast taki związek nie ma charakteru bezpośredniego, to nawet jeśli można zidentyfikować dostawy, na który otrzymana dotacja może mieć wpływ, nie jest to wystarczające, aby dotację uwzględniać w podstawie opodatkowania.
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku VAT. We wniosku wskazała, że otrzymała ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest budowa i kompleksowa promocja marki „Termy Uniejów". Projekt obejmował przeprowadzenie kampanii promującej markę Termy Uniejów jako marki regionalnej, przyczynić miał się również do poprawy atrakcyjności rekreacyjnej i turystycznej regionu.
Marka „Termy Uniejów" jest zastrzeżonym znakiem towarowym, do którego prawo ochronne przysługuje spółce, której gmina jest jedynym udziałowcem. Spółka wykorzystuje do działalności opodatkowanej VAT cztery obiekty kulturalno-turystyczno-rekreacyjne, w tym zespół basenów termalnych, a promocja marki ma na celu przede wszystkim zwiększenie sprzedaży usług realizowanych przez spółkę. Koszty realizacji projektu zostaną pokryte przez gminę częściowo ze środków własnych, a częściowo ze środków programu operacyjnego. Umowy dotyczące realizacji usług marketingowych składających się na projekt zostaną zawarte przez gminę, ona również - jako usługobiorca – będzie odbiorcą wystawianych faktur VAT. Ponieważ projekt dotyczy bezpośrednio promocji marki będącej własnością spółki oraz działalności prowadzonej przez spółkę, gmina zawarła ze spółką umowę, na podstawie której spółka zobowiązała się zapłacić gminie wynagrodzenie za realizację projektu w wysokości równowartości środków wniesionych przez gminę do projektu tytułem wkładu własnego. Gmina zapytała, czy wartość otrzymanego przez nią dofinansowania będzie stanowiła element podstawy opodatkowania usługi realizowanej przez gminę na rzecz spółki. Sama stanęła na stanowisku, że kwota dofinansowania nie będzie stanowiła elementu podstawy opodatkowania usługi, którą gmina zrealizuje na rzecz spółki.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z 1 sierpnia 2014 r. (sygn. IPTPP2/443-340/14-4/JS) uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Jego zdaniem, otrzymana przez gminę dotacja ma charakter cenotwórczy dla usługi świadczonej przez gminę na rzecz spółki. Gmina sfinansuje realizację projektu z dwóch źródeł: ze środków własnych i ze środków programu operacyjnego. Wartość dofinansowania ze środków programu operacyjnego wyniesie 69 proc. wartości całego projektu. Z kolei umowa pomiędzy spółką i gminą przewiduje, że spółka zapłaci gminie z tytułu nabycia efektów realizowanego projektu równowartość wkładu własnego przewidzianego w projekcie. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter kompensujący cenę z tytułu sprzedaży efektów projektu.
W ocenie organu podatkowego nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem, że wartość świadczenia gminy nie jest w jakikolwiek sposób uzależniona od kwoty otrzymanej dotacji. Poprzez dofinansowanie projektu dotacją spółka zapłaci gminie tylko takie wynagrodzenie jakie odpowiadać będzie tej części kosztów projektu sfinansowanych przez gminę ze środków własnych. Otrzymane dofinansowanie ma więc bezpośredni wpływ na cenę sprzedaży efektów projektu na rzecz spółki i będzie zwiększać podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.