Trudne perspektywy rynku usług logistycznych

Obniżenie obrotów handlowych zmniejszy popyt na usługi logistyczne.

Publikacja: 18.06.2020 22:20

Trudne perspektywy rynku usług logistycznych

Foto: AdobeStock

WTO szacuje, że w 2020 roku światowy handel zmaleje o 13–32 proc. na skutek pandemii. Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że pandemia Covid-19 ożywiła dyskusję na temat przyszłego znaczenia Chin w globalnych łańcuchach dostaw. Podkreślają, że zawodny okazał się system oparty na minimalizowaniu przez przedsiębiorstwa kosztów produkcji oraz przenoszeniu do Chin traktowanych jako „fabryka świata" wielu pracochłonnych etapów produkcji. W obliczu zakłóceń w dostawach chińskiego wsadu do produkcji w innych krajach szczególnego znaczenia nabiera bezpieczeństwo dostaw.

Dodatek promocyjno-informacyjny
Transport i biznes

Do przeniesienia produkcji z Chin przygotowują się wszystkie kraje. Np. japońskie firmy otrzymały 2 mld dol. rządowego wsparcia na przeniesienie produkcji z Chin do Japonii.

Kraje UE najbardziej mogłyby zyskać na przyciągnięciu produkcji z Chin w scenariuszu będącym połączeniem narodowego patriotyzmu oraz umocnienia się nowych państw członkowskich z Europy Środkowej (Czech, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii i Bułgarii) w roli fabryki dla krajów UE.

Jeżeli scenariusz doszedłby do skutku, wartość dodana wytworzona rocznie w Polsce mogłaby wzrosnąć nawet o 8,3 mld dol., czyli o 1,87 proc. wytworzonej wartości dodanej w Polsce.

Jednak krótkoterminowo nadal istotne znaczenie ma transport pomiędzy Europą i Chinami. – Prawie codziennie otrzymujemy zapytania o przewozy do Chin. Przedsiębiorcy szukają informacji, na jakich zasadach mogą je wykonywać – przyznaje dyrektor departamentu transportu ZMPD Piotr Mikiel.

Zainteresowanie wynika z potrzeb zachodnioeuropejskiego przemysłu i tamtejszych firm logistycznych. Samochód ciężarowy, który jako pierwszy jesienią 2018 roku wiózł towary dla odbiorców z całej Europy przejechał trasę z Xiamen do stolicy Polski w 12 dni. Był o 50 proc. tańszy od transportu lotniczego oraz dwa razy szybszy od transportu morskiego. Licząc to jako dostawę door to door, transport ten może być szybszy od kolejowego od 30 do 50 proc.

Dyrektor zarządzający Raben East, Grupa Raben Bartłomiej Łapiński uważa, że transport drogowy w tej relacji jest rozwiązaniem porównywalnym kosztowo z opcją kolejową, cechującym się krótszym tranzytem i zdecydowanie większą elastycznością w kontekście trasy, co ogranicza ilość niezbędnych przeładunków. – Sytuacja związana z Covid-19 przyczynia się do tego, że coraz więcej firm analizuje możliwości związane z tym kanałem dostaw, wypatrując w nim nie tylko stabilności serwisu, ale również kosztów – podkreśla Łapiński.

Jednak dla polskich firm logistycznych istotna jest przede wszystkim kondycja niemieckiej gospodarki. Niemieckie instytuty w Kolonii i w Berlinie szacują, że tegoroczny spadek niemieckiego PKB sięgnie 6–7 proc., ale na przyszły rok zapowiadają 6- a nawet 10-procentowe odbicie. To ważna informacja dla przedsiębiorstw transportowych, bo w I kwartale tego roku na Niemcy przypadało aż 27,6 proc. polskiego eksportu towarów ogółem.

- Artykuł powstał w ramach dodatku Transport i biznes. Partnerem dodatku jest Metrans.

WTO szacuje, że w 2020 roku światowy handel zmaleje o 13–32 proc. na skutek pandemii. Eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują, że pandemia Covid-19 ożywiła dyskusję na temat przyszłego znaczenia Chin w globalnych łańcuchach dostaw. Podkreślają, że zawodny okazał się system oparty na minimalizowaniu przez przedsiębiorstwa kosztów produkcji oraz przenoszeniu do Chin traktowanych jako „fabryka świata" wielu pracochłonnych etapów produkcji. W obliczu zakłóceń w dostawach chińskiego wsadu do produkcji w innych krajach szczególnego znaczenia nabiera bezpieczeństwo dostaw.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO