Pomogą w eksporcie mebli

Bez względu na formę brexitu polskie firmy muszą zapewnić sobie ciągłość prowadzenia biznesu.

Publikacja: 08.11.2018 20:00

<Produkcja i eksport polskiej branży meblarskiej wciąż rosną

<Produkcja i eksport polskiej branży meblarskiej wciąż rosną

Foto: AdobeStock

Zagraniczna sprzedaż polskich mebli przekroczyła w ub. roku wartość 8 mld euro. Choć według Santander Bank Polska branża meblarska, mająca znaczący udział w całości polskiego eksportu, powinna dla utrzymania tempa rozwoju zwiększać obecność w krajach poza UE, to rynki europejskie pozostaną dla niej kluczowe, w tym brytyjski, trzeci pod względem wielkości sprzedaży.

Właśnie do Wielkiej Brytanii Santander Bank Polska w przyszłym miesiącu organizuje w ramach Programu Rozwoju Eksportu (PRE) misję gospodarczą dla producentów mebli. Odbędzie się ona w dniach 5–6 grudnia. W jej trakcie zaplanowano sesję B2B z czołowymi producentami i dystrybutorami mebli na rynku brytyjskim, koktajl networkingowy z udziałem przedstawicieli brytyjskiego sektora meblarskiego i organizacji Furniture Industry Research Association (FIRA). Uczestnicy misji wezmą udział w prezentacjach na temat specyfiki brytyjskiego rynku, będą mieli także okazję do wizyty w jednym z parków handlowych oraz w salonie wystawowym dużego dystrybutora. Santander Bank Polska prócz części merytorycznej zapewnia zakwaterowanie oraz transport z hotelu na miejsca wydarzeń. Zgłoszenia są przyjmowane pod adresem finansowanie.handlu@santander.pl. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc oraz konieczność dopasowania profilu firm uczestniczących w misji do odbiorców brytyjskich aktywacja rejestracji wymaga potwierdzenia organizatora.

Grudniowa misja będzie interesująca także ze względu na zbliżający się brexit. – Brytyjczycy z dnia na dzień nie stracą zainteresowania polskimi produktami. Ale ważne jest, by polskie firmy były przygotowane na tyle, aby bez względu na ostateczną formę brexitu zapewnić sobie ciągłość prowadzenia biznesu. Pomagamy w tym naszym klientom – mówi Tomasz Bieliński, dyrektor w pionie bankowości biznesowej i korporacyjnej Santander Bank Polska. Przykładem są spotkania dla przedsiębiorców, jakie w ramach PRE odbyły się w końcu września i na początku października w Warszawie, Katowicach i Gdańsku. Poświęcone były m.in. zakładaniu biznesu w Wielkiej Brytanii, otoczeniu makroekonomicznemu, finansowemu i biznesowemu na Wyspach, implikacjom wynikającym z brexitu oraz związanym z nadchodzącymi wyzwaniami, ale także szansami dla polskich firm.

Pomoc Santander Bank Polska w utrzymaniu konkurencyjnej pozycji polskich producentów mebli na brytyjskim rynku może się okazać szczególnie istotna ze względu na wyzwania, które według Santander Bank Polska mogą czekać branżę. Ubiegłoroczna wartość eksportu wzrosła r./r. o 9,1 proc., a według analiz Santander Bank Polska w roku obecnym wielkość produkcji może się zwiększyć nawet o jedną dziesiątą, do ok. 60 mln sztuk. Te dobre szacunki wspierane są przez dane o wysokim i wciąż rosnącym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych sektora, sięgających 85 proc. Jednak wyzwaniem firm meblarskich staje się zapewnienie odpowiedniej liczby pracowników, co prowadzi do wzrostu kosztów pracy. Tylko w II kwartale 2018 r. średnie wynagrodzenie w branży wzrosło w ujęciu rocznym o 7–9 proc.

Problemem są także rosnące ceny surowców oraz energii. Ta ostatnia w bieżących dostawach podrożała od początku roku o ponad 60 proc., zaś dostawy na przyszły rok podrożały aż o 30 proc. tylko w trzecim kwartale. – Ponieważ w okresie jesiennym kontraktowana jest większość umów, firmy muszą się liczyć nawet z ok. 30–50 procentowym wzrostem cen energii w odnawianych umowach z dostawcami – podkreśla Maciej Nałęcz, analityk sektora produkcji przemysłowej w Santander Bank Polska.

Rosnące koszty obniżają rentowność branży, która stopniała do poziomu 4,4 proc. Te negatywne trendy nie dotyczą jednak wyłącznie polskiego rynku. – Można więc mieć nadzieję, że nawet jeśli w kolejnym roku utrzyma się wzrostowa tendencja kosztów, to Polska nie utraci swojej pozycji konkurencyjnej – podkreślają analitycy Santander Bank Polska.

Tekst powstał w ramach Programu  Rozwoju Eksportu prowadzonego  przez Santander Bank Polska

Zagraniczna sprzedaż polskich mebli przekroczyła w ub. roku wartość 8 mld euro. Choć według Santander Bank Polska branża meblarska, mająca znaczący udział w całości polskiego eksportu, powinna dla utrzymania tempa rozwoju zwiększać obecność w krajach poza UE, to rynki europejskie pozostaną dla niej kluczowe, w tym brytyjski, trzeci pod względem wielkości sprzedaży.

Właśnie do Wielkiej Brytanii Santander Bank Polska w przyszłym miesiącu organizuje w ramach Programu Rozwoju Eksportu (PRE) misję gospodarczą dla producentów mebli. Odbędzie się ona w dniach 5–6 grudnia. W jej trakcie zaplanowano sesję B2B z czołowymi producentami i dystrybutorami mebli na rynku brytyjskim, koktajl networkingowy z udziałem przedstawicieli brytyjskiego sektora meblarskiego i organizacji Furniture Industry Research Association (FIRA). Uczestnicy misji wezmą udział w prezentacjach na temat specyfiki brytyjskiego rynku, będą mieli także okazję do wizyty w jednym z parków handlowych oraz w salonie wystawowym dużego dystrybutora. Santander Bank Polska prócz części merytorycznej zapewnia zakwaterowanie oraz transport z hotelu na miejsca wydarzeń. Zgłoszenia są przyjmowane pod adresem finansowanie.handlu@santander.pl. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc oraz konieczność dopasowania profilu firm uczestniczących w misji do odbiorców brytyjskich aktywacja rejestracji wymaga potwierdzenia organizatora.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika