Reklama

Boeing myśli o wariancie B737

Boeing zastanawia się nad wprowadzeniem nowej wersji B737, aby lepiej konkurować z producentami nowych maszyn.

Publikacja: 24.04.2016 15:24

Koncepcja nieco większej wersji szlagierowego samolotu wąskokadłubowego B737 MAX z większą liczbą foteli i z większym zasięgiem wzbudziła zainteresowanie linii lotniczych. To bardzo wstępne plany, bez wielu konkretów — stwierdzili informatorzy. Trwają jednak badania nad nowym produktem, aby zorientować się, czy miałby sens.

Samolot mógłby ożywić dość wolną sprzedaż B737 MAX i pomóc producentowi zwiększyć udział rynkowy w rywalizacji z Airbusem, bo grupa z Europy wypadła lepiej ze sprzedażą swych A320neo. Większy B737 mógłby też skuteczniej rywalizować z rodziną nowych odrzutowców serii C kanadyjskiego Bombardiera, który liczy na duży kontrakt od Delta Air Lines.

Boeing nie chciał wypowiadać się o swych planach, ujawnionych przez „Wall Street Journal". Koncern musi uzyskać poparcie dla proponowanej maszyny od Southwest Airlines, która zamówiła najmniejszą wersję B737, a także od United Continental — twierdzi dziennik.

Southwest korzystająca wyłącznie z B7387 stwierdziła, że zastanowi się nad nową wersją. Jej dyrektor generalny Mike Van de Ven zapytany, czy linia zamieni zamówienie na kilka starszych maszyn na wariant 737 odpowiedział, że nie zapadła jeszcze decyzja w tej sprawie. — Chcielibyśmy zdecydowanie wejść w to i rozważyć różne opcje — dodał. American Airlines odpowiedziała: Zawsze przyglądamy się nowym propozycjom od producentów samolotów, ale nie mamy nic więcej do powiedzenia w tej chwili o tych informacjach.

Boeing nazwał oficjalnie rozważany model B737 MAX 7X; zabierałby ok. 150 pasażerów zamiast 126 — poinformował „WSJ".

Reklama
Reklama

Aby mógł wdrożyć nowy pomysł w życie, musiałby przedstawić liniom lotniczym koszt i operacyjną skuteczność. Z technicznego punktu widzenia, byłaby to skrócona wersja kadłuba B737 MAX 8.

Zdaniem analityków, byłaby trudniejsza do sprzedania, bo samolot odziedziczyłby część dodatkowej wagi konstrukcji większej wersji, co nie zawsze zwiększa sprawność użytkowania. Użycie 737-8 jako wersji wyjściowej do produkcji mniejszej wiązałoby się z wyzwaniami, ale byłoby z kolei tańsze w produkcji. Boeing zasugerował taką wersję Delcie, ale nie dostał jeszcze pozytywnej reakcji.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama