Od września 2019 r. rozpoczynają działalność zreformowane szkoły zawodowe. Wprowadzone zmiany legislacyjne mają zwiększyć wpływ firm oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorstwa na szkolnictwo branżowe i techniczne. Samorządy otrzymają zwiększoną subwencję oświatową na uczniów szkół kształcących się w zawodach, na które – według prognoz – zapotrzebowanie na rynku pracy będzie rosnąć. Jak w tym nowym kształceniu wykorzystać fundusze unijne, by stworzyć system maksymalnie zbliżony do wymagań stawianych przez rynek pracy?

O tym będzie mowa podczas V Europejskiego Kongresu Samorządów w ramach panelu „Szkolnictwo zawodowe – jak wykorzystać fundusze europejskie do podniesienia jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego". Do udziału w dyskusji zostali zaproszeni Anna Zalewska, minister edukacji narodowej, dr Paweł Poszytek, dyrektor generalny Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, Jakub Gontarek, ekspert Konfederacji Lewiatan, Adam Tomaszewski, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu, i Jarosław Jurzak, radny powiatu oświęcimskiego.

Zmieniająca się sytuacja na rynku pracy wymaga od szkół reakcji. Pracodawcy oczekują, że absolwenci techników czy szkół branżowych będą posiadali umiejętności pozwalające na natychmiastowe podjęcie pracy zawodowej. Szkoły jednak często nie są w stanie sprostać tym wymaganiom.

Ich dyrektorzy zwracają uwagę na szereg problemów, wśród nich na brak środków na wyposażenie pracowni warsztatowych i sal dydaktycznych, brak e-podręczników i e-zasobów do nauki zawodu. Ponadto, nie zawsze udaje się nawiązać współpracę z biznesem. W Polsce nie rozwinął się jeszcze system podnoszenia kwalifikacji osób dorosłych. Co więcej, szkoły i samorządy alarmują, że nie mają narzędzi pozwalających na badanie lokalnego rynku pracy.

Jaki zatem wpływ na tenże rynek ma dzisiaj i może mieć w przyszłości odpowiednia edukacja zawodowa? Jak samorządy mogą wspierać zmiany w kierunku zwiększenia konkretnych kompetencji i kwalifikacji przyszłych pracowników i jak środki pomocowe Unii Europejskiej wpływają na lokalne rynki pracy? Dyskusja o tym ważnym dla systemu polskiej edukacji problemie już pierwszego dnia V Europejskiego Kongresu Samorządów w Krakowie.