Więcej baterii do e-aut

Już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów produkujących w Europie auta elektryczne.

Publikacja: 28.02.2021 21:00

Fabryka LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych

Fabryka LG Energy Solution w Biskupicach Podgórnych

Foto: materiały prasowe

Polska, dzięki inwestycjom koreańskiego LG Energy Solutions i szwedzkiego Northvolt, będzie do końca 2023 roku największym w Europie producentem baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych – zapowiada Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w oparciu o mający się ukazać w poniedziałek raport brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E).

Według raportu „From dirty oil to clean batteries", już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów motoryzacyjnych produkujących w Europie samochody elektryczne. Do tej pory większość baterii dostarczana do europejskich producentów aut produkowana była w Azji. Ale zdaniem T&E, ta branża ma już charakter strategiczny, więc uniezależnienie się od dostaw azjatyckich producentów jest zadaniem priorytetowym.

Projekt wart miliardy

Obecnie największym w Europie zakładem produkującym baterie jest należąca do LG Energy Solution Wrocław (dawne LG Chem) fabryka w Biskupicach Podgórnych w gminie Kobierzyce. Całkowity jej koszt po zakończeniu rozbudowy przekroczy 3,2 mld euro. Wraz z zakończeniem IV etapu prac zakłady osiągną docelową moc produkcji na poziomie 100 GWh oraz zwiększą zatrudnienie o kolejnych kilkuset pracowników (obecnie pracuje tam 9 tys. osób). Jednak po 2023 r. liderem produkcji baterii dzięki planowanym i już realizowanym tam inwestycjom mają zostać Niemcy, a Polska spadnie na drugie miejsce.

Raport T&E ocenia, że według planowanych nakładów inwestycyjnych, ogłoszonych do stycznia 2021 roku, cały europejski sektor produkcji ogniw litowo-jonowych w 2025 roku osiągnie zdolności produkcyjne na poziomie 460 GWh. Dla porównania, w 2020 r. zdolności produkcyjne europejskich fabryk wynosiły 49 GWh. W pięć lat później wielkość produkcji ma jeszcze bardziej wzrosnąć, nawet do 730 GWh.

Ta ostatnia prognoza obejmuje m.in. plany Elona Muska związane z budową fabryki Tesli pod Berlinem. Będzie ona prawdopodobnie największą fabryką ogniw akumulatorowych na świecie, z produkcją rzędu 250 GWh, odpowiadając za prawie cały wzrost europejskiego rynku baterii do samochodów po roku 2025.

Gdańsk i Piemont

Faktyczna wielkość łącznej produkcji może okazać się jeszcze wyższa, bo w ostatnim czasie zapowiedziano kolejne inwestycje, których jeszcze nie uwzględniono w podsumowaniach raportu T&E. Wśród nich są wspomniane plany szwedzkiej firmy Northvolt, która ma zbudować wartą 200 mln dol. fabrykę baterii w Gdańsku. Zdolności produkcyjne zakładu mają w pierwszym etapie wynieść 5 GWh. W perspektywie miałyby wzrosnąć do 12 GWh. Dużą fabrykę o zdolnościach 45 GWh planuje Italvolt we włoskim Piemoncie, niedaleko Turynu. Kolejny zakład miałby powstać w rejonie Walencji w Hiszpanii, a jego inwestorem byłby Valencian Battery Alliance.

Sama produkcja baterii w przyszłości stanie się bardziej ekologiczna. Dzięki nowej dyrektywie bateryjnej, nad którą toczą się prace, w 2035 roku ok. 20 proc. litu i 65 proc. kobaltu do produkcji baterii w Europie, będzie pochodziło z recyklingu.

Polska, dzięki inwestycjom koreańskiego LG Energy Solutions i szwedzkiego Northvolt, będzie do końca 2023 roku największym w Europie producentem baterii litowo-jonowych do samochodów elektrycznych – zapowiada Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych w oparciu o mający się ukazać w poniedziałek raport brukselskiej organizacji Transport & Environment (T&E).

Według raportu „From dirty oil to clean batteries", już w tym roku europejska produkcja baterii ma pokryć całe zapotrzebowanie koncernów motoryzacyjnych produkujących w Europie samochody elektryczne. Do tej pory większość baterii dostarczana do europejskich producentów aut produkowana była w Azji. Ale zdaniem T&E, ta branża ma już charakter strategiczny, więc uniezależnienie się od dostaw azjatyckich producentów jest zadaniem priorytetowym.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie
Biznes
Niedokończony obraz Gustava Klimta sprzedany za 30 mln euro
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje