Prawie 4,2 mld dolarów zainwestowano na świecie w startupy HR Tech w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. To o 0,2 mld dolarów więcej niż w całym minionym roku – wynika z najnowszego raportu HR Wins amerykańskiej firmy LaRocque LLC. Według jej danych prawdziwą gorączkę inwestycyjną w innowacje w HR przyniósł miniony rok, gdy nakłady funduszy wzrosły prawie czterokrotnie w porównaniu z 2017 r. Do tego dochodzą akwizycje przeprowadzane przez branżowych inwestorów, którzy na wyścigi kupują obiecujące startupy.
A tych przybywa, tym bardziej że szeroko rozumiany obszar zarządzania zasobami ludzkimi daje pole do innowacji.
Ponad 100 startupów
Jak podkreślają eksperci firmy Deloitte, ostatnie lata przyniosły prawdziwą eksplozję narzędzi technologicznych w HR praktycznie w każdym obszarze – od tych dotyczących talent mobility, które pozwalają określać i ograniczać uprzedzenia w rekrutacji i promocji pracowników, poprzez zaawansowane rozwiązania pomagające firmom porównywać swoje wynagrodzenia i praktyki rekrutacyjne do konkurencji, po bazujące na sztucznej inteligencji narzędzia do coachingu, oceny pracowników dbania o ich dobrostan, czyli z angielska well-being.
Z danych LaRocque LLC wynika, że największe inwestycje funduszy przyciągają obecnie startupy z obszaru talent acqusition, czyli pozyskiwania talentów (bo tak dzisiaj określa się często procesy rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy), oraz projekty dotyczące zarządzania talentami.
Wśród tych ostatnich są m.in. przedsięwzięcia dotyczące motywacji i well-being, które pomagają budować tzw. pozytywne doświadczenie pracownika po to, by zwiększyć jego zaangażowanie i lojalność. Ten trend widać też w Polsce, gdzie wiosną wystartowała internetowa platforma motywacyjno-lojalnościowa Carrotspot, za którą stoi Anna Streżyńska, była szefowa UKE i minister cyfryzacji. Platforma pozwala doceniać pracowników, przyznając im punkty wymienialne na dostępne na platformie nagrody.