fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Analizy Rzeczpospolitej

Wirtualna rzeczywistość rozpycha się coraz mocniej

Rynek gogli w tym roku zanotuje dwucyfrowe wzrosty
shutterstock
VR kojarzony jest przede wszystkim z grami, ale zastosowanie tej technologii znajdziemy też w innych sektorach.

– Zakładając na głowę gogle VR i chwytając w ręce kontrolery, które odwzorowują ruch naszych rąk, człowiek może w pełni przenieść się do jakiegokolwiek wygenerowanego komputerowo świata. Świat ten jest intuicyjny i „łatwy w obsłudze", bo korzystamy z niego w taki sam sposób, w jaki korzystamy ze świata rzeczywistego – mówi Adrian Łapczyński, prezes firmy Epic VR. Dodaje, że z roku na rok widać coraz powszechniejsze wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości.

– Gogle są coraz doskonalsze, a ich możliwości z każdym kwartałem rosną. Aplikacje VR z powodzeniem wykorzystuje np. branża przemysłowa – wskazuje. Wirtualna rzeczywistość pozwala usprawniać pracę zakładów, podnosić poziom kompetencji pracowników oraz testować zdarzenia trudne i niebezpieczne.

Zmienia też oblicze medycyny. Jednym z ciekawszych przykładów jej wykorzystania jest możliwość bezpiecznego przećwiczenia trudnych i skomplikowanych zabiegów bez ryzyka, w kontrolowanym, wirtualnym środowisku. Innym ciekawym przykładem wykorzystania VR w medycynie jest łagodzenie stresu związanego z zabiegami medycznymi.

– Za granicą w niektórych przychodniach podczas zastrzyków wykonywanych najmłodszym pacjentom stosuje się aplikacje VR, w których sam fakt ukłucia jest odpowiednio maskowany poprzez zachowanie postaci w bajce VR. Np. w miejscu, gdzie w świecie realnym pielęgniarka wbija igłę, dziecko w goglach widzi bajkową postać pszczoły, która dokładnie w tym samym miejscu pobiera nektar – opisuje Łapczyński.

Na wzrost popularności VR ma wpływ trwająca pandemia.

– Cyfryzacja przyspieszyła o co najmniej dekadę. Jogging w smart goglach na ulicy, by ścigać się z „wczorajszym" sobą, wirtualna klasa pełna avatarów dzieci czy algorytmy sterujące dezynfekcją pomieszczeń biurowych – to już się dzieje – wymienia Dmitrij Żatuchin, prezes firmy konsultingowo-informatycznej DO OK. Wskazuje, że tylko w marcu w ciągu tygodnia liczba pobrań aplikacji z dziedziny zdrowia wzrosła o 50 proc.

Gros rynku VR przypada na gry. Jeszcze kilka lat temu zakładano, że ta technologia bardzo szybko zyska popularność. Tak się jednak nie stało. Eksperci tłumaczą, że był to skutek m.in. drogiego sprzętu i niewystarczająco bogatej oferty gier przeznaczonych na urządzenia VR. Sytuacja jednak się zmienia i już chyba nikt nie ma wątpliwości, że wirtualna rzeczywistość zagościła w cyfrowej rozrywce na stałe.

– Wraz z pogarszającą się sytuacją pandemiczną ludzie zwracają się w kierunku cyfrowych rozrywek i rozwiązań. Gogle wirtualnej rzeczywistości są często wyprzedawane między cyklami produkcyjnymi – mówi Karolina Koszuta, członek zarządu firmy Carbon Studio i prezes Iron VR. Dodaje, że czeka nas jeszcze więcej innowacji, a za innowacją podążają konsumenci. – Każdy, kto ma jednego iPhone'a, zapewne kupi w ciągu roku lub kilku lat następny, usprawniony model. Podobnie z wirtualną rzeczywistością – dodaje. Wtóruje jej Andrzej Wychowaniec, prezes firmy Incuvo.

– Branża gier VR rozwija się bardzo dynamicznie, o czym świadczy nie tylko coraz większy poziom samych produkcji, ale też pojawiające się tu tytuły z tzw. mainstreamu – podsumowuje.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA