– Zachowania konsumentów w Polsce nie różnią się znacząco od zachowań konsumentów w innych krajach. Polscy konsumenci, patrząc przez pryzmat firmy LR, w dużej mierze oceniają to, kim jest osoba, która poleca im dany produkt, a także możliwość współpracy biznesowej oraz to, na ile sam produkt im się podoba, jaką korzyść daje, jakiej jest jakości. Oczywiście, każdy wybiera to, czego potrzebuje w danym momencie: sam produkt lub produkt wraz z modelem biznesowym – mówi Anna Ozimek, country manager LR Health & Beauty Systems. – Bezpośredni kontakt oraz budowanie dobrych relacji międzyludzkich to doskonała szansa na to, by taka formuła współpracy (model sprzedaży bezpośredniej) i dystrybucji produktów znalazła uznanie wśród zainteresowanych. Oczywiście każde działania wbrew dobrym praktykom, zasadom etycznym oraz działania na szkodę konsumentów będą zauważane przez rynek i posłużą do oceny wszystkich firm działających na tym polu – dodaje.
Różne płatności
Także Amway podkreśla, że na poszczególnych rynkach europejskich sytuacja od strony konsumentów wygląda podobnie.
– Zachowania polskich konsumentów nie odbiegają od zachowań w innych państwach. Polski konsument jest wymagający, korzysta ze wszystkich dostępnych technologii, zna swoje prawa i korzysta z nich – mówi Anna Pietrzak, dyrektor naczelna Amway Polska. – Może rzadziej niż w innych państwach Europy Zachodniej lub krajach bałtyckich konsumenci korzystają z płatności kartami kredytowymi przy zakupach online. Prawdopodobnie związane jest to z dużą popularnością w naszym kraju szybkich przelewów bankowych, metody nie aż tak bardzo rozpowszechnionej na innych rynkach – tłumaczy.
Duch przedsiębiorczości jednak nie ginie
Jak potwierdza już ósma edycja badania AGER, które dla Amway przeprowadziło GfK, na świecie przeważa raczej pozytywne nastawienie do przedsiębiorczości. W 44 krajach ankietowano 50 tys. osób, których zdaniem własna firma to najlepsza opcja. Czują one też, że ich państwa raczej wspierają je w podejmowaniu decyzji o zostaniu przedsiębiorcą. Globalnie 48 proc. uważa, że kraj ma technologię, która pomaga w działalności przedsiębiorcy, a według 40 proc. edukacja jest dostosowana do potrzeb i daje przydatne umiejętności. Z kolei 64 proc. odczuwa wsparcie dla swoich biznesowych pomysłów ze strony rodziny i przyjaciół. Oceny Polaków są bardziej sceptyczne, generalnie plasują się na niższym poziomie niż choćby średnia europejska. 42 proc. czuje wsparcie od bliskich – w Europie to średnio 62 proc. Tylko co dziesiąty jest przekonany, że wie, jak zarobić pieniądze – w Europie to 31 proc. Również tylko 14 proc. czuje się gotowe na podjęcie ryzyka niepowodzenia swojego przedsięwzięcia, podczas gdy średnio uważa tak 41 proc. Europejczyków.
Ogółem z badania wynika, że osoby poniżej 35 lat nadal najbardziej pozytywnie podchodzą do przedsiębiorczości. Dodatkowo pozytywne nastawienie do własnej firmy widać wśród kobiet, ponieważ łatwiej jest łączyć jej prowadzenie z życiem prywatnym. Autorzy zwracają też uwagę, że choć świat staje się coraz bardziej cyfrowy, większość respondentów woli obsługiwać klientów osobiście, a nie przez kanały elektroniczne.