Reklama

Adwokaci ciągle czekają na prawo do reklamy

Debata nad zmianami w etyce zawodowej została zdjęta w ostatniej chwili z porządku obrad samorządu prawniczego, prace przeniesiono na przyszły rok.

Aktualizacja: 18.11.2019 06:18 Publikacja: 17.11.2019 20:08

Adwokaci ciągle czekają na prawo do reklamy

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Na trwającym w miniony weekend posiedzeniu Naczelnej Rady Adwokackiej zrezygnowano z planowanej dyskusji nad kodeksem etyki, propozycjami jego zmian i przyjmowaniu uchwał w tej mierze.

Pośpiech niewskazany

Nowelizacji zasad etycznych ma zostać poświęcone nadzwyczajne posiedzenie władz adwokatury. Odbędzie się ono jednak zapewne dopiero w przyszłym roku.

Czytaj także: Za reklamę adwokata zapłaci klient

– Na nim podjęta zostanie próba uchwalenia nowego kodeksu etyki – informuje profesor Maciej Gutowski, dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu, członek Rady.

NRA przyjęła wewnętrzny harmonogram prac nad kodeksem. Po przesłaniu projektu członkom rady, ci będą mieć dwa tygodnie na odesłanie uwag i swoich propozycji.

Reklama
Reklama

O potrzebach zmian zasad etycznych wiążących adwokatów, w tym konieczności przyjęcia nowych rozwiązań w zakresie informowania i reklamowania profesji, mówi się od lat. Na Krajowym Zjeździe Adwokatury w 2016 roku przyjęta została uchwała w tej mierze.

W szeregach samej Naczelnej Rady ścierają się różne koncepcje dotyczące tego, jak powinien wyglądać nowy kodeks. W zeszłym tygodniu „Rzeczpospolita" informowała o koncepcji wysuniętej przez doradcę prezesa NRA, który zaproponował likwidację bezwzględnego zakazu reklamowania adwokackich praktyk (patrz ramka). Idea ta została szeroko komentowana przez środowisko.

– Kodeks Etyki Adwokackiej powinien zawierać jedynie obowiązek informowania o prowadzonej działalności uczciwie i zgodnie z prawdą, w sposób niewprowadzający w błąd, z zachowaniem godności zawodu, a także etyki i tajemnicy zawodowej – uważa adwokat Małgorzata Krzyżowska.

W jej ocenie zasady dotyczące reklamy powinny być niedyskryminacyjne, a aktualnie takie właśnie są.

– Nadrzędnym interesem publicznym jest szerzenie świadomości prawnej obywateli. Zniesienie zakazu reklamy byłoby historycznym momentem, w którym rozwiązano by wiele dylematów związanych z niejednolitym orzecznictwem sądów dyscyplinarnych w tego rodzaju sprawach, w zależności od okręgu – podkreśla mecenas Krzyżowska.

W Polsce jak w Nigerii

Prawniczka na potrzeby komentarza dla „Rz" zasięgnęła informacji wśród kolegów i koleżanek adwokatów z różnych krajów. I co się okazało? A mianowicie, iż zakaz reklamy funkcjonuje np. na Cyprze, w Nigerii, Argentynie, Brazylii.

Reklama
Reklama

Brak go zaś na Węgrzech, w Finlandii, USA, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii czy w Izraelu. W tym ostatnim kraju istnieje możliwość reklamy w mediach społecznościowych, ograniczenia reklamy np. w prasie pozwalają zaś na wskazanie danych kontaktowych oraz trzech dziedzin specjalizacji.

– We Włoszech od 2016 r. reklamowanie usług prawnych jest dozwolone, informacja musi być prawdziwa, nie może stanowić reklamy porównawczej, ani wprowadzać w błąd; powinna wskazywać nazwisko adwokata i nazwę kancelarii. Bez możliwości podawania nazw i nazwisk klientów – wylicza mecenas Krzyżowska.

Zwolennikiem zniesienia bezwzględnego zakazu reklamy jest również wieloletni sędzia dyscyplinarny adwokat Radosław Baszuk. Przypomina o orzeczeniu Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Adwokatury z 22 października 2016 roku (WSD 120/15) dotyczącym możliwości korzystania przez adwokatów z reklamy Google AdWord. WSDA uznał wtedy, że korzystanie z tej usługi samo w sobie nie stanowi niedozwolonej reklamy. Skład przypomniał bowiem m.in. o dyrektywie unijnej, na mocy której państwa członkowskie zobowiązane zostały do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych dostarczanych przez zawody regulowane.

– Byłem referentem tej sprawy i przewodniczyłem składowi, który je wydał. W orzeczeniu przyjęliśmy dopuszczalność odpowiedzialności dyscyplinarnej tylko za takie korzystanie z reklamy, które byłoby sprzeczne z prawem publicznym, z obowiązkami zawodowymi adwokata, z zasadami etyki i godnością zawodu, w szczególności naruszające zasady niezależności, godności i uczciwości zawodowej, tajemnicę zawodową. Podkreślaliśmy, że odpowiedzialność taka nie może mieć charakteru dyskryminacyjnego, musi być proporcjonalna i uzasadniona nadrzędnym interesem publicznym – wskazuje mecenas Baszuk.

I podkreśla, że projekt doradcy prezesa NRA powtarzał właśnie tezy opisywanego orzeczenia.

Jakie zmiany w kodeksie etyki

Zgodnie z obowiązującym obecnie zbiorem zasad etyki adwokackiej i godności zawodu:

Reklama
Reklama

Adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego (§ 23 zbioru zasad etyki adwokackiej i godności zawodu).

Projekt zmian, który trafił pod obrady NRA, zakłada, że:

- Adwokat byłby uprawniony do prowadzenia reklamy w zakresie świadczonej pomocy prawnej oraz swojej działalności zawodowej.

- Za dozwoloną reklamę uznawane ma być korzystanie z uprawnienia do informowania za pośrednictwem wszelkich środków przekazu o działalności zawodowej adwokata, służące zwiększaniu zapotrzebowania na adwokacką pomoc prawną oraz kształtowaniu swojego wizerunku w przestrzeni publicznej.

- Zabroniona miałaby być reklama, która m.in. naruszałaby tajemnicę zawodową, zasady etyki, zawierała pojęcia ocenne czy była kryptoreklamą.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama