Opłaty za usługi związane z funkcjonowaniem szkół a opodatkowanie VAT

Świadczenie usług polegających na zapewnieniu pobytu i nauki w przedszkolach powyżej 5-ciu godzin dziennie oraz prowadzeniu stołówek dla uczniów i nauczycieli wypełnia definicję działalności gospodarczej.

Publikacja: 12.12.2017 04:20

Opłaty za usługi związane z funkcjonowaniem szkół a opodatkowanie VAT

Foto: www.sxc.hu

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) 15 listopada 2017 r. wydał interpretację dotyczącą opodatkowania usług związanych z oświatą (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012. 707.2017.1.MSU). Wniosek w przedmiotowej sprawie złożyła gmina, która od 1 stycznia 2017 r. wdrożyła centralizację rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Centralizacją zostały objęte między innymi jednostki budżetowe utworzone przez gminę w celu realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej, tj. szkoła podstawowa oraz zespół szkół składający się z przedszkola i szkoły podstawowej.

Jednostki te realizują zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki obejmujące między innymi pobyt i nauczanie dzieci w przedszkolu, prowadzenie stołówek szkolnych, a także wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw. W związku z wykonywaniem wskazanych zadań, gmina częściowo pobiera za nie opłaty. I tak w przypadku przedszkola, pobyt dziecka do 5 godzin dziennie jest bezpłatny, natomiast po przekroczeniu tego limitu za każdą dodatkową godzinę pobierana jest opłata w wysokości ustalonej przez organ stanowiący gminy, która w przedmiotowej sprawie wynosi 1 zł.

Ponadto w szkołach funkcjonują stołówki szkolne, z których korzystają uczniowie i nauczyciele. Za korzystanie z posiłków również wnoszone są opłaty, które obejmują jedynie koszt surowców użytych do przygotowania posiłków i nie wlicza się do nich wynagrodzeń pracowników wraz z naliczonymi od nich składkami, a także kosztów utrzymania stołówki. Szkoły pobierają również opłaty za wydawanie duplikatów legitymacji i świadectw w wysokości ustalonej rozporządzeniem ministra edukacji narodowej w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych.

Wszystkie wymienione wyżej opłaty gmina traktowała jako podlegające opodatkowaniu VAT ale objęte zwolnieniem z tego podatku, jednak powzięła wątpliwość co do prawidłowości takiego postępowania i wystąpiła z pytaniem czy pobierając te opłaty w ogóle działa w charakterze podatnika VAT. Zdaniem gminy na takie pytanie należy odpowiedzieć negatywnie i czynności opisane we wniosku powinny pozostawać poza zakresem VAT. Swoje stanowisko gmina uzasadniała art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, zgodnie z którym organy władzy publicznej w zakresie zadań własnych nie są podatnikami, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina zwróciła uwagę, że opisane w stanie faktycznym czynności wykonywane są przez jednostki oświatowe w ramach obowiązków nałożonych na gminę na mocy odrębnych ustaw, w tym ustawy prawo oświatowe oraz o systemie oświaty, które regulują między innymi maksymalną stawkę opłat za pobyt dzieci w przedszkolu w czasie przekraczającym 5 godzin dziennie. Powyższe w ocenie gminy prowadzi do konkluzji, że opłaty te mają charakter symboliczny, nieekwiwalentny oraz są ściśle regulowane przez przepisy prawa administracyjnego, a zatem mają charakter zbliżony do daniny publicznej i istotnie różnią się od ceny, gdyż gmina nie ma swobody w ich kształtowaniu. W kwestii prowadzenia stołówek dla uczniów, gmina wskazała, że czynności w tym zakresie stanowią realizację zadania własnego w postaci dożywiania uczniów.

Co do opłat za wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji, gmina podkreśliła, że pobierając je nie osiąga żadnego zysku, a sama czynność nie jest dokonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej, zaś wysokość opłaty jest ustalona w odrębnych przepisach. Podsumowując gmina stanęła na stanowisku, iż wykonując opisane we wniosku czynności nie działa w charakterze podatnika VAT.

Z takim stanowiskiem nie zgodził się dyrektor KIS, który uznał je za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ skupił się na analizie poszczególnych przepisów, .m.in. ustawy o samorządzie gminnym i systemie oświaty, a także przepisów ustawy o VAT, w szczególności art. 15 ust. 2 i ust. 6. Zdaniem dyrektora KIS świadczenie usług polegających na zapewnieniu pobytu i nauki w przedszkolach powyżej 5-ciu godzin dziennie oraz prowadzeniu stołówek dla uczniów i nauczycieli wypełnia definicję działalności gospodarczej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a gmina w powyższym zakresie działa w reżimie cywilnoprawnym. Zatem zdaniem organu czynności te podlegają opodatkowaniu VAT.

Podobny wniosek organ przedstawił także w odniesieniu do wydawania duplikatów świadectw i legitymacji, wskazując, że istnieje bezpośredni związek między dokonywanymi płatnościami a usługami świadczonymi przez jednostki i można zidentyfikować beneficjenta tych świadczeń.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko organu podatkowego przedstawione w omawianej interpretacji jest moim zdaniem błędne. Trudno uznać za działalność gospodarczą pobieranie przez szkołę opłat za duplikaty legitymacji, bądź za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin. Są to niewątpliwie zadania własne gminy, które wypełnia na podstawie stosownych regulacji prawnych. Nawet jeśli pobierane są niewielkie opłaty, jak w przypadku opłat za wyżywienie (pokrywające koszty), nie oznacza to działania gminy w charakterze podatnika VAT. Stanowisko przeciwne do organów podatkowych prezentują sądy administracyjne. Argumentacji dostarcza również orzecznictwo TSUE, np. wyrok z 12 maja 2016 r. w sprawie C-520/14 (Gemeente Borsele). Wynika z niego, że jednostka samorządu terytorialnego świadcząca usługę dowozu uczniów do szkół za niewielką odpłatnością nie prowadzi działalności gospodarczej, a zatem nie działa w charakterze podatnika VAT. W praktyce gminy zwykle stosują podejście bezpieczne, zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami administracyjnymi w zakresie wykazywania sprzedaży zwolnionej w rejestrach VAT, która de facto w żaden sposób nie wpływa na kwoty podatku VAT wykazane w rozliczeniach gminy (zwykle jednostki oświatowe nie odliczają podatku naliczonego z uwagi na brak lub niewielką skalę sprzedaży opodatkowanej). Warto byłoby uregulować tę kwestię w sposób jednoznaczny, aby zdjąć z jednostek niepotrzebne i przede wszystkim nieuzasadnione obowiązki.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) 15 listopada 2017 r. wydał interpretację dotyczącą opodatkowania usług związanych z oświatą (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012. 707.2017.1.MSU). Wniosek w przedmiotowej sprawie złożyła gmina, która od 1 stycznia 2017 r. wdrożyła centralizację rozliczeń VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Centralizacją zostały objęte między innymi jednostki budżetowe utworzone przez gminę w celu realizacji zadań własnych z zakresu edukacji publicznej, tj. szkoła podstawowa oraz zespół szkół składający się z przedszkola i szkoły podstawowej.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona