Autor wniosku do prokuratury okręgowej domagał się podania powodów, dla których w maju i czerwcu 2019 r. prokurator wskazana z imienia i nazwiska nie była wyznaczana do pełnienia tzw. dyżurów zdarzeniowych poza godzinami urzędowania prokuratury. Funkcjonowanie takich dyżurów reguluje rozporządzenie z 2016 r. Wnioskodawca żądał podania podstaw prawnych, na mocy których prokurator zwolniono z tego obowiązku.
Prokurator okręgowy potwierdził, że w tym okresie prokurator nie pełniła dyżurów. Natomiast żądana informacja o przyczynach ustalenia konkretnego harmonogramu dyżurów nie jest informacją publiczną. Toteż wnioskowi nie nadano dalszego biegu.
Czytaj także: Sąd: akt mianowania prokuratora to informacja publiczna
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi wnioskodawca zarzucił prokuratorowi bezczynność. W myśl przepisów polega ona na tym, że podmiot zobowiązany do udostępniania informacji publicznej nie podejmuje takiej czynności, a jednocześnie nie wydaje decyzji o odmowie jej udostępnienia.
W odpowiedzi na skargę prokurator stwierdził, że żądanie podania podstaw prawnych organizacji pracy jednostek prokuratury nie może być uwzględnione, ponieważ nie dotyczy informacji publicznej. Informacja o powodach nieujęcia prokurator w harmonogramie dyżurów zdarzeniowych należy do sfery wewnętrznych działań prokuratury. Jego zdaniem mamy tu do czynienia z nadużyciem prawa dostępu do informacji publicznej. Żądanie podania szczegółowych przyczyn niewyznaczenia danego prokuratora do pełnienia dyżurów wskazuje, że nie jest to działanie w interesie publicznym, lecz w ściśle partykularnym celu.