Reforma prokuratury wojskowej przesądzona

Likwidacja jednostek wojskowych jest elementem reorganizacji sądownictwa i prokuratury. Powód? Wpływa do nich coraz mniej spraw

Publikacja: 10.01.2012 07:00

Naczelny prokurator wojskowy gen. Krzysztof Parulski ostro zaatakował prokuratora Seremeta – swego p

Naczelny prokurator wojskowy gen. Krzysztof Parulski ostro zaatakował prokuratora Seremeta – swego przełożonego

Foto: PAP, Leszek Szymański Leszek Szymański

Prokurator wojskowy płk Mikołaj Przybył, który postrzelił się wczoraj po konferencji prasowej, mówił nie tylko o medialnych zarzutach o złamaniu prawa w postępowaniu dotyczącym przecieku ze śledztwa w sprawie katastrofy smoleńskiej, ale i pomyśle likwidacji prokuratury wojskowej. - Należy odejść od systemu statystyki i liczenia spraw przypadających na głowę prokuratora czy sędziego, a zacząć liczyć pieniądze, jakie traciło i traci państwo polskie na skutek przestępstw popełnianych przez zorganizowaną przestępczość o charakterze gospodarczym, żerującą na budżecie Wojska Polskiego, i w tym zakresie rozliczać z działalności wojskowy wymiar sprawiedliwości - mówił w oświadczeniu.

Andrzej Seremet, prokurator generalny, od dawna mówi o zmianach w prokuraturze. Gdyby nie śledztwo w sprawie katastrofy smoleńskiej, które pochłonęło pierwsze miesiące funkcjonowania pierwszego prokuratora generalnego, reforma prawdopodobnie byłaby dziś znacznie bardziej zaawansowana.

W grę wchodzi nie tylko nowa ustawa, do przygotowania której Andrzej Seremet powołał nawet specjalny zespół, ale i reforma prokuratury wojskowej.

Ta, jak zdradził Seremet na łamach "Rzeczpospolitej", może oznaczać albo jej likwidację, albo przejęcie przez wojskowych śledczych części spraw wpływających do jednostek powszechnych.

Zmiany dotyczą 167 prokuratorów i asesorów wojskowych zatrudnionych w wojskowych jednostkach (to stan na koniec 2011 r.).

Dla porównania, w 11 prokuraturach apelacyjnych, 45 okręgowych i 357 rejonowych w sumie pracuje 6,5 tys. prokuratorów cywilnych.

Jako że prokurator generalny nie ma inicjatywy legislacyjnej, przygotowane projekty ustaw trafią do ministrów, którzy mają zainicjować reformę. W wielu wypadkach będzie to minister sprawiedliwości.

Prokuratury wojskowe są nieporównanie mniej obciążone niż cywilne. Z roku na rok mają coraz mniej pracy, np. w 2009 r. prowadziły o ponad 30 proc. spraw mniej niż w 2008 r., a w 2010 r. o ponad 20 proc. mniej niż w 2009 r.

Przekłada się to na niewielkie obciążenie 167 prokuratorów w mundurze - rocznie każdy z nich załatwia niewiele ponad 15 spraw. W tym samym czasie cywilny śledczy ma do załatwienia 183 sprawy.

Inna też jest struktura prokuratur wojskowych. Spośród 167 prokuratorów wojskowych aż 26 to prokuratorzy Naczelnej Prokuratury Wojskowej - najwyższego szczebla organizacyjnego, będącego odpowiednikiem Prokuratury Generalnej. Podobnie rzecz się ma z obciążeniem sądów wojskowych w zestawieniu z jednostkami powszechnymi.

Prokuratura Generalna nie zdecydowała jeszcze o kierunku zmian. Alternatywą dla likwidacji byłoby poszerzenie kompetencji prokuratorów wojskowych o sprawy cywilne.

Likwidacja prokuratur wojskowych oznaczałaby dla budżetu Ministerstwa Obrony Narodowej oszczędności ponad 60 mln zł. W budżecie na 2012 r. zapisano na sądownictwo wojskowe 19 mln zł, a na prokuraturę w mundurze ponad 41 mln zł.

Prokurator wojskowy płk Mikołaj Przybył, który postrzelił się wczoraj po konferencji prasowej, mówił nie tylko o medialnych zarzutach o złamaniu prawa w postępowaniu dotyczącym przecieku ze śledztwa w sprawie katastrofy smoleńskiej, ale i pomyśle likwidacji prokuratury wojskowej. - Należy odejść od systemu statystyki i liczenia spraw przypadających na głowę prokuratora czy sędziego, a zacząć liczyć pieniądze, jakie traciło i traci państwo polskie na skutek przestępstw popełnianych przez zorganizowaną przestępczość o charakterze gospodarczym, żerującą na budżecie Wojska Polskiego, i w tym zakresie rozliczać z działalności wojskowy wymiar sprawiedliwości - mówił w oświadczeniu.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Prawo drogowe
Ważny wyrok ws. płatnego parkowania. Sąd: nie można nakładać kar za spóźnienie
Oświata i nauczyciele
Nauczyciele nie ruszyli masowo po pieniądze za nadgodziny. Dlaczego?
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo