Gmina prowadziła składowisko odpadów na należącej do niej nieruchomości. Ponieważ oddziaływało ono negatywnie na środowisko, starosta wydał decyzję nakazującą jego zamknięcie. Ponadto na gminę został nałożony obowiązek wywiezienia zgromadzonych tam odpadów i przeprowadzenia rekultywacji terenu. Innymi słowy nieruchomość miała zostać przywrócona do stanu zgodnego z Prawem ochrony środowiska.
Gmina decyzji starosty nie wykonała. Również dlatego, że nieruchomość, na której składowisko się znajdowało została sprzedana.
W konsekwencji powstał problem: czy decyzja, której adresatem była gmina jest nadal wykonalna i czy możliwe jest jej przymusowe wykonanie, w trybie przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji?
- Bez wątpliwości nałożone na gminę obowiązki, polegające na przywróceniu nieruchomości do właściwego stanu, mają charakter niepieniężnych – wyjaśnia Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. – Ponadto wynikają one z decyzji administracyjnej, wydanej przez właściwy organ (starostę). - W konsekwencji do ich przymusowego wykonania mogłyby znaleźć zastosowanie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – wyjaśnia MAiC.
Jednak w tym konkretnym, opisywanym przypadku nie jest to możliwe. A to dlatego, że gmina (adresat decyzji) straciła władztwo nad nieruchomością, która miała zostać zrekultywowana. Oznacza to, że obowiązków wynikających z decyzji starosty nie może już wykonać. A to z kolei powoduje konieczność stwierdzenia, że decyzja starosty stała się bezprzedmiotowa i należy ją wygasić.