Jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są dokonywać wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków (ust. 2). Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, w sposób umożliwiający terminową realizację zadań, w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań (ust. 1 i 3). Ponadto, jak wynika z ust. 4 tego artykuł, jednostki sektora finansów publicznych dokonują zakupu usług, dostaw lub robót budowlanych na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych.
Celem tej regulacji jest zapewnienie stosowania prawem przewidzianych procedur przez jednostki sektora finansów publicznych przy wydatkowaniu środków publicznych na realizację nałożonych na nie zadań publicznych.
Wydatki publiczne mogą być dokonywane jedynie przez uprawnione do tego podmioty, w oparciu o istniejącą podstawę prawną. W przeciwieństwie do podmiotów prywatnych, którym wolno to, co nie jest przez prawo wyraźnie zabronione, w sektorze finansów publicznych obowiązuje bowiem zasada, iż dozwolone jest tylko to, na co zezwala prawo.
Do sektora finansów publicznych należą podmioty wymienione w art. 4 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy z 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 1591 z późn. zm.)[/link], a w tym jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne.
Jak wynika z art. 167 ust 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=180304]ustawy o finansach publicznych[/link], wydatki budżetów jednostek samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, w szczególności na:
1) zadania własne jednostek samorządu terytorialnego;
2) zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego ustawami;
3) zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;
4) zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;
5) pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego odrębną uchwałą.
Jednostki organizacyjne j.s.t. dysponujące środkami publicznymi dokonują wydatków w oparciu o swoje plany finansowe związane z realizacją wykonywanych przez nie zadań. Źródła finansowania tych wydatków ujmowane są w budżetach odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego.
Z kolei przepisy z zakresu prawa pracy, czy ubezpieczeń społecznych obligują pracodawców do ponoszenia wydatków na wynagrodzenia i uposażenia, składek na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, jak również innych składek czy opłat o charakterze obligatoryjnym.
Brak jest natomiast przepisów, które obligowałyby pracodawcę samorządowego do zawarcia umowy grupowego ubezpieczenia pracowniczego, a tym samym stanowiłyby podstawę do przyjmowania na siebie skutków finansowych z tytułu niedopełnienia przez siebie obowiązków wynikających z postanowień takiej umowy.
Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Izby, przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1A9D4E4FC1D122CE98CF11A1DB51D7D2?id=247401]o zamówieniach publicznych[/link] nie znajdą w omawianej sytuacji zastosowania. Jednocześnie pragnę przypomnieć, iż powyższe stanowisko nie ma wiążącego charakteru, Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku nie posiada bowiem uprawnień do dokonywania powszechnie obowiązującej wykładni przepisów prawa.
[i] Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku[/i]