Ustosunkowując się do problematyki poruszonej w przedmiotowym zapytaniu, na wstępie należy podnieść, iż poniższe wyjaśnienia dotyczą przede wszystkim obowiązujących w danym zakresie rozwiązań prawnych, gdyż Departament Administracji Publicznej MSWiA nie posiada kompetencji do rozstrzygania kwestii wynikających z indywidualnych stosunków pracy pracowników samorządowych. Ewentualne wiążące rozstrzygnięcie podniesionej wątpliwości, której istota de facto dotyczy kształtowania stosunków pracy pracowników samorządowych, może być dokonane w odniesieniu do poszczególnych, indywidualnych spraw jedynie przez sądy pracy.
I tak, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że służba przygotowawcza została wprowadzona na gruncie art. 19 - obowiązującej od dnia 1 stycznia 2009 r. -[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B90050793017BD9EAE1D0109584F8820?id=292862] ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)[/link].
Ma ona na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie pracownika do należytego wykonywania obowiązków służbowych i odnosi się do osób podejmujących po raz pierwszy pracę na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym (vide art. 19 ust. 3 w zw. z art. 16 ust. 2 ustawy o pracownikach samorządowych).
Zgodnie z art. 16 ust. 3 ww. ustawy, przez osobę podejmującą po raz pierwszy pracę, o której mowa w ww. art. 16 ust. 2, rozumie się osobę, która nie była wcześniej zatrudniona w jednostkach, o których mowa w art. 2 tejże, na czas nieokreślony albo na czas określony, dłuższy niż 6 miesięcy, i nie odbyła służby przygotowawczej zakończonej zdaniem egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Nie sposób w tym miejscu pominąć, że podjęcie decyzji w sprawie skierowania do służby przygotowawczej i jej zakresu ustawodawca pozostawia w gestii kierownika jednostki, w której pracownik jest zatrudniony. Przy czym, kierownik jednostki może także zwolnić z obowiązku odbywania służby przygotowawczej pracownika, którego wiedza lub umiejętności umożliwiają należyte wykonywanie obowiązków służbowych - na umotywowany wniosek osoby kierującej komórką organizacyjną, w której pracownik jest zatrudniony (vide art. 19 ust. 2 w związku z art. 19 ust. 5 danej ustawy).