Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, odpowiadając na pismo z 2 czerwca 2014 r. (bez znaku) przekazane przez PFRON przy piśmie z 6 czerwca 2014 r. (WDR/503/26726W/MJA/2014) informuje, że:
Zgodnie z art. 26a ust. 1a[1] pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2011 r. nr 127, poz. 721 ze zm.) dofinansowanie do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych nie przysługuje, jeżeli miesięczne koszty płacy zostały poniesione przez pracodawcę z uchybieniem terminów, wynikających z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni.
Rozwiązania dotyczące rozkładania na raty i odraczania terminu płatności składek przewidziano w art. 25 i 29 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2013 r., poz. 1442 ze zm.).
Ustalając wpływ zastosowania wspomnianych instrumentów na prawo do dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych należy uwzględnić charakter i przyczyny zastosowania tych instrumentów oraz sposób ustalenia terminów płatności w wyniku ich zastosowania.
Rozłożenie na raty nigdy nie modyfikuje sytuacji pracodawcy na gruncie art. 26a ust. 1a[1] ustawy, ponieważ instrument ten stosuje się w odniesieniu do należności, których ustawowy termin płatności już upłynął (a więc uchybienie terminowi ustawowemu miało miejsce), zaś umowne ustalenie nowych terminów płatności rat nie zmienia tej sytuacji.