Euro 2012. Warszawa - przygotowania do Euro 2012

Zapowiedzi inwestycyjnego boomu okazały się mrzonką. Udało się na pewno jedno: na Stadion Narodowy podczas piłkarskich mistrzostw kibice dojadą bez problemu

Publikacja: 08.06.2011 08:42

Został rok do

Został rok do

Foto: __Archiwum__

Na rok przed Euro 2012 w Warszawie panują odmienne nastroje niż w kwietniu 2007 roku, kiedy szef UEFA Michel Platini wymienił po raz pierwszy Polskę i Ukrainę jako organizatorów.

Przez kolejne lata prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecywała m.in. obwodnicę Pragi i drugą linię metra, marszałek Mazowsza Adam Struzik podziemną kolej na lotnisko w Modlinie, a minister infrastruktury Cezary Grabarczyk – np. autostradę A2 do stolicy. Żadna z tych inwestycji nie będzie gotowa na Euro, a niektóre nawet się nie zaczną.

– Zapanował wtedy zbytni optymizm, a warszawiacy dali się ponieść fali propagandy – ocenia Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji. – Euro 2012 miało być impulsem dla inwestycji potrzebnych Warszawie.  Niestety, to się udało tylko częściowo. Bo Trasa Tysiąclecia, obwodnica Pragi nie są potrzebne dla Euro 2012, ale po prostu warszawiakom do życia – przypomina.

Według dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Leszka Ruty, przewiezienie 80 tys. kibiców  w dniu meczów nie będzie problemem. Większym wyzwaniem dla ZTM była np. obsługa Wszystkich Świętych albo ostatniej wizyty prezydenta USA Baracka Obamy.

Eksperci potwierdzają, że z punktu widzenia Euro 2012 wystarczy sprawne lotnisko, a stamtąd połączenie kolejowe ze stadionem. – Wprawdzie do 2012 r. nie powstanie odcinek centralny drugiej linii metra, ale na listę inwestycji potrzebnych do Euro 2012 został on wpisany zupełnie niepotrzebnie. Podobna sytuacja jest z lotniskiem w Modlinie – mówi Adrian Furgalski z Railway Business Forum.

Gorzej wygląda sytuacja z inwestycjami kolejowymi: – Dworzec Zachodni będzie straszył.

Z kolei Centralny nadaje się tylko do wyburzenia, lifting niewiele mu pomoże – dodaje Adrian Furgalski. – Wschodni to ruina, a dookoła stadionu będzie łąka. Szykuje się zasłanianie reklamami budynków i mostów, których nie zdążymy wyremontować – wytyka.

Odpowiedzialni za Euro 2012 zachowują optymizm. – Inwestycje trwają, nie ma zagrożeń, że nie zdążymy do mistrzostw – mówi dyrektor Sekretariatu do spraw Euro 2012 Andrzej Cudak.

Ale przyznaje, że inwestycji zabraknie przede wszystkim na Pradze. – W momencie, gdy nadszedł kryzys, musieliśmy z czegoś zrezygnować – twierdzi  dyrektor Cudak. – Postanowiliśmy zdjąć te, które nie są rozpoczęte, żeby nie stracić zainwestowanych pieniędzy.

Czytaj także w Życiu Warszawy Online

Na rok przed Euro 2012 w Warszawie panują odmienne nastroje niż w kwietniu 2007 roku, kiedy szef UEFA Michel Platini wymienił po raz pierwszy Polskę i Ukrainę jako organizatorów.

Przez kolejne lata prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz obiecywała m.in. obwodnicę Pragi i drugą linię metra, marszałek Mazowsza Adam Struzik podziemną kolej na lotnisko w Modlinie, a minister infrastruktury Cezary Grabarczyk – np. autostradę A2 do stolicy. Żadna z tych inwestycji nie będzie gotowa na Euro, a niektóre nawet się nie zaczną.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!