Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji

Złotego Lwa na Biennale Architektury 2025 zdobył Pawilon Bahrajnu.

Publikacja: 11.05.2025 11:40

Pawilon Bahrajnu podczas 19. edycji Biennale Architektury w Wenecji

Pawilon Bahrajnu podczas 19. edycji Biennale Architektury w Wenecji

Foto: PAP/EPA

Wystawa „Heatwave” w pawilonie Bahrajnu dotyczy problemu globalnego ekstremalnego upału. Jak wyjaśniają jej twórcy: „Architektura musi podejmować podwójne wyzwania odporności środowiska i zrównoważonego rozwoju. Pomysłowe rozwiązanie można wdrożyć w przestrzeniach publicznych i w miejscach, w których ludzie muszą żyć i pracować na zewnątrz w warunkach ekstremalnego upału. Pawilon wykorzystuje tradycyjne metody pasywnego chłodzenia typowe dla regionu i przypomina wieże wiatrowe i zacienione dziedzińce”.

Jej kuratorem jest architekt Andrea Faraguna, a współtwórcami m.in. inżynier Mario Monotti i Alexander Puzrin, ekspert termomechaniki . Wystawą prezentowana jest w Arsenale.

Expresso z wody z kanałów Wenecji

Złotego Lwa przyznano również za najlepszy projekt, uczestniczący w ekspozycji zbiorowej zatytułowanej „Intelligens. Naturalne. Sztuczne. Wspólne.” Odebrało go amerykańskie studio Diller Scofidio + Renfro za projekt kawiarni-laboratorium „Canal Café” na skraju Arsenału, serwującej weneckie espresso, przygotowane z przefiltrowanej wody z miejskich kanałów. Zdaniem jury Canal Café demonstruje, że Wenecja może być laboratorium życia na wodzie, oferując jednocześnie wkład w przestrzeń publiczną miasta „Zaprasza do przyszłych spekulacji na temat Laguny i innych miejsc. Reprezentuje również ważny równoległy nurt w praktyce DS+R od samego początku — bogaty w transdyscyplinarne eksperymenty. Doceniamy także niezwykłą wytrwałość projektu Canal Cafè , który rozpoczął się prawie 20 lat temu. To przykład, że Biennale może być projektem długoterminowym i wykraczać poza pojedyncze wydarzenie.”

Srebrnego Lwa dla obiecujących młodych uczestników Biennale wręczono 10 maja podczas oficjalnej ceremonii otwarcia Biennale w Ca' Giustinian w Wenecji Kate Crawford i Vladanowi Joler za projekt „Calculating Empires: A Genealogy of Technology and Power Since 1500 („Obliczając imperia. Genealogia technologii i władzy od 1500 roku.”, prezentowany w Corderie w Arsenale ) , który analizuje związki między rozwojem technologii a władzą, co pozwala lepiej zrozumieć je w czasach kolonializmu, militaryzacji i automatyzacji. Jest zarazem narzędziem do lepszego zrozumienia teraźniejszości i budowania alternatywnej przyszłości.

Wyróżnienia dla pawilonów Stolicy Apostolskiej i Brytyjskiego

Przyznano też kilka wyróżnień specjalnych. Dwa dla pawilonów narodowych. Doceniono Pawilon Stolicy Apostolskiej za „Opera aperta” czyli program rewitalizacji, do którego zaproszono architektów z całego świata i stworzenia nowej przestrzeni wymiany kulturalnej w dawnym zdesakralizowanym kościele Complesso di Santa Maria Ausiliatrice w Castello.

A Pawilon Brytyjski za wystawę GBR – Geology of Britannic Repair (GBR: Geologia brytyjskiej naprawy), które powstał we współpracy z kuratorami z Kenii, dotyczącą relacji miedzy architekturą i geologią, zwracającą uwagę, na nierówności i degradację środowiska, powodowane przez architekturę zdefiniowaną przez wydobycie.

Czytaj więcej

Gigantyczne wahadło, bębny i medytacje

Dwa kolejne wyróżnienia przypadły uczestnikom głównej zbiorowej wystawy zatytułowanej „Intelligens. Naturalne. Sztuczne. Wspólne.”

Nigeryjska architektka Tosin Oshinowo (Oshinowo Studio) otrzymała ją za a projekt „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos” (prezentowany w Corderie w Arsenale), umożliwiający wgląd w rynki przetwarzania odpadów gospodarki uprzemysłowionej. Jury podkreślało, że dokumentacja ta jest obiecującą inicjatywą dla dalszych badań i tworzenia wiedzy na temat rynków w Afryce oraz znaczenia rynków jako prototypów innowacji .

Cegły z odchodów słoni

Wyróżniono także projekt „Elephant Chapel” architekta Boonsem Premthada, pokazującą trwałą ceglaną konstrukcję z biomateriału, wykorzystaną przy budowie sanktuarium w Tajlandii. Jej łuki zostały zbudowane z cegieł biologicznych, wykonanych z przetworzonych odchodów słoni

Jury 19. Międzynarodowej Wystawy Architektury — La Biennale di Venezia obradowało pod przewodnictwem Hansa Ulricha Obrista , dyrektora artystycznego Serpentine Gallery w Londynie. szwajcarskiego kuratora, krytyka i historyka sztuki. W jury zasiadały także Paola Antonelli, kuratorka i dyrektor Departamentu Architektury i Wzornictwa w Museum of Modern Art (MoMA) w Nowym Jorku oraz Mpho Matsipa, południowoafrykański architektka, kuratorka i wykładowczyni.

Ponadto przyznano Złote Lwy za całokształt twórczości, które zatwierdziła Rada Dyrektorów Biennale na wniosek Carlo Rattiego, kuratora 19. Międzynarodowej Wystawy Architektury.

Amerykańska filozof Donna Haraway została uhonorowana nim w uznaniu jej wpływu na naukę, technologię i teorię feministyczną.

Specjalnego Złotego Lwa za całokształt twórczości in Memoriam przyznano zmarłemu w zeszłym roku włoskiemu architektowi Italo Rota, twórcy m.in. renowacja Musée d'Orsay w Paryżu i Museo del Novecento w Mediolanie.

19. edycja Biennale Architektury w Wenecji trwa do 23 listopada.

Wystawa „Heatwave” w pawilonie Bahrajnu dotyczy problemu globalnego ekstremalnego upału. Jak wyjaśniają jej twórcy: „Architektura musi podejmować podwójne wyzwania odporności środowiska i zrównoważonego rozwoju. Pomysłowe rozwiązanie można wdrożyć w przestrzeniach publicznych i w miejscach, w których ludzie muszą żyć i pracować na zewnątrz w warunkach ekstremalnego upału. Pawilon wykorzystuje tradycyjne metody pasywnego chłodzenia typowe dla regionu i przypomina wieże wiatrowe i zacienione dziedzińce”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Kultura
Muzeum Polin: Powojenne traumy i dylematy ocalałych z Zagłady
Kultura
Jeff Koons, Niki de Saint Phalle, Modigliani na TOP CHARITY Art w Wilanowie
Kultura
Łazienki Królewskie w Warszawie: długa majówka
Kultura
Perły architektury przejdą modernizację
Kultura
Afera STOART: czy Ministerstwo Kultury zablokowało skierowanie sprawy do CBA?
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem