Francuzi lubią subtelne klimaty

Melomani dobrze znają to nazwisko, choćby ze znakomitych nagrań płytowych. Inni mają teraz okazję poznać sztukę dyrygencką Michela Plassona, którego na dwa wieczory zaprosiła Filharmonia Narodowa.

Publikacja: 15.01.2009 04:37

Urodzony w 1933 r. Plasson to artysta, któremu muzyka francuska ogromnie wiele zawdzięcza. Jej propagowaniem zajmuje się od czterech dekad, kiedy to powrócił z USA. Tam bowiem po studiach w Paryżu doskonalił swe umiejętności pod okiem najlepszych dyrygentów kierujących amerykańskimi orkiestrami.

W 1968 r. został zatem szefem orkiestry w Tuluzie i pozostał jej wierny przez wiele lat. Nie przeszkadzało mu to jednak we współpracy z najważniejszymi zespołami symfonicznymi Europy, z Berlińskimi Filharmonikami na czele.

O klasie tego dyrygenta świadczy kilkadziesiąt płyt, jakie nagrał dla EMI. Można z nich ułożyć historię muzyki francuskiej XIX oraz XX stulecia. Do najbardziej cenionych jego nagrań należą: zestaw poematów symfonicznych różnych kompozytorów, Faust” Gounoda, „Don Quichotte” Masseneta czy oryginalnie zinterpretowana „Carmen” Bizeta z Angelą Gheorghiu w roli tytułowej.

Opera jest bowiem drugą pasją Plassona i w tym wypadku potrafi docenić nie tylko swych rodaków, ale także Włochów. Jego największym operowym przedsięwzięciem był cykl 16 przedstawień „Aidy” Verdiego w pałacu sportowym Paris-Bercy, które obejrzało ponad 200 tys. widzów. Dla warszawskiej publiczności Michel Plasson przygotował dwa utwory. Odkryciem może być mało nam znana jedyna symfonia Ernesta Chaussona, twórcy zmarłego w 1899 r. w wieku 44 lat w wypadku rowerowym.

Chausson należał we Francji do admiratorów Niemca Wagnera, a jednocześnie był przyjacielem muzycznego impresjonisty Debussy’ego. Z tych dwóch, jakże odmiennych, inspiracji narodziła się symfonia niezwykle oryginalna, wręcz wyjątkowa. Można tylko żałować, że przedwczesna śmierć przerwała kompozytorowi pracę nad drugą symfonią, bo już w pierwszej Chausson objawił się jako prawdziwy prekursor.

Nie mniej oryginalne jest „Requiem” Gabriela Fauré, który tworzył w tym samym czasie co Chausson. Działał jako organista w licznych paryskich kościołach, dlatego utwory religijne zajmują poczesne miejsce w jego dorobku. Mszę żałobną komponowało przed nim wielu, ta najsłynniejsza wyszła spod ręki Mozarta, ale Fauré nie wzorował się na dokonaniach poprzedników.

Jego „Requiem” ma inny klimat, może dlatego, że jest utworem bardzo osobistym. Fauré pracował nad nim w latach 1887 – 1893, po stracie rodziców. O tej muzyce jeden z krytyków napisał, jest w niej duch antyku.

Istotnie, utwór Fauré ma doskonale harmonijne proporcje, przejrzystość oraz prostotę. Ale jednocześnie precyzję formy łączy z głębią uczuć. Ta muzyka jest jak intymna modlitwa, bez dramatyzmu i tragicznego smutku. Dominuje skupienie. Śmierć bowiem nie przerażała francuskiego kompozytora, traktował ją jako wieczny odpoczynek, absolutny sen.

Oprócz chóru oraz orkiestry Filharmonii Narodowej w wykonaniu „Requiem” Gabriela Fauré wezmą udział soliści śpiewacy: Marta Boberska i Jarosław Bręk.

[i]Michel Plasson, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, bilety: 25 – 45 zł, tel. 022 551 71 30, piątek (16.01), godz. 19.30. sobota (17.01), godz. 18[/i]

Urodzony w 1933 r. Plasson to artysta, któremu muzyka francuska ogromnie wiele zawdzięcza. Jej propagowaniem zajmuje się od czterech dekad, kiedy to powrócił z USA. Tam bowiem po studiach w Paryżu doskonalił swe umiejętności pod okiem najlepszych dyrygentów kierujących amerykańskimi orkiestrami.

W 1968 r. został zatem szefem orkiestry w Tuluzie i pozostał jej wierny przez wiele lat. Nie przeszkadzało mu to jednak we współpracy z najważniejszymi zespołami symfonicznymi Europy, z Berlińskimi Filharmonikami na czele.

Pozostało 82% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!