Po Smoleńsku czarter bez przetargu

Umowa na korzystanie z samolotów LOT zostanie zawarta z wolnej ręki. Na takie nadzwyczajne sytuacje jak po katastrofie pod Smoleńskiem przepisy przewidziały specjalny tryb

Publikacja: 02.05.2010 01:01

Embraer ERJ-170 latający w barwach LOT-u

Embraer ERJ-170 latający w barwach LOT-u

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

O potrzebie zakupu nowych samolotów dla VIP-ów mówi się od końca lat 90. Kolejne przetargi bądź unieważniano, bądź ich nie ogłaszano. W 2009 r. zdecydowano się na wynajęcie dwóch samolotów Embraer 175 od PLL LOT. Chciano to zrobić poza przepisami prawa zamówień publicznych, powołując się na istotny interes bezpieczeństwa państwa.

– Trudno byłoby bronić tezy, że zakup samolotów cywilnych, nawet tych służących do wożenia przedstawicieli władz państwowych, ma wpływ na bezpieczeństwo państwa – uważa Włodzimierz Dzierżanowski, prezes Grupy Doradczej Sienna. – Zawarcie umowy poza przepisami ustawy mogłoby wywołać protesty ze strony innych unijnych przewoźników, a w konsekwencji reakcję Komisji Europejskiej.

Ministerstwo Obrony Narodowej nigdy oficjalnie nie poinformowało, dlaczego zdecydowało się odstąpić od najmu. Niewykluczone, że przesądziły o tym właśnie niekorzystne ekspertyzy prawne.

Sytuacja diametralnie się zmieniła po tragedii smoleńskiej. Nadal trudno mówić o istotnym interesie bezpieczeństwa państwa. Spełniona natomiast została przesłanka zastosowania ustawowego trybu zamówienia z wolnej ręki. Jak poinformował „Rz” Janusz Sejmej, rzecznik prasowy MON, umowa zostanie zawarta właśnie w tym trybie.

Jest on możliwy do zastosowania, m.in. gdy „ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia” (art. 67 ust. 1 pkt 3 pzp).

– Katastrofa pod Smoleńskiem jest właśnie sytuacją, o której mówi ten przepis. Nikt przecież nie mógł jej przewidzieć, a ważne dla państwa osoby muszą mieć czym latać – tłumaczy Grzegorz Wicik, radca prawny z Instytutu Zamówień Publicznych. – Potwierdza to orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zgodnie z nim w tak szczególnych przypadkach wolno udzielić zamówienia z pominięciem trybów konkurencyjnych w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne. Oczywiście można się zastanawiać, czy wyczarterowanie dwóch samolotów po stracie jednego jest uzasadnione, ale trzeba pamiętać, że samolot samolotowi nierówny – zaznacza.

Katastrofa pod Smoleńskiem nie uzasadnia natomiast kupna nowych samolotów bez przetargu. – Zgodnie z linią orzeczniczą ETS odstąpienie od procedur konkurencyjnych jest możliwe tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne. Rząd może do czasu rozstrzygnięcia przetargu korzystać z wyczarterowanych samolotów. Trudno więc mówić o tym, by niezbędny był ich zakup z wolnej ręki – uważa Dzierżanowski.

Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiada, że rozpisze przetarg na kupno nowych samolotów. Do czasu jego rozstrzygnięcia ma korzystać z wyczarterowanych embraerów. Eksperci przestrzegają jednak, że bezprzetargowy czarter nie może się przeciągać w nieskończoność. Innymi słowy, MON musi możliwie szybko przygotować i ogłosić przetarg na dostawę nowych maszyn. – Inaczej może się pojawić zarzut naruszenia ustawy o finansach publicznych, która nakazuje oszczędne i celowe wydatkowanie środków. Gdyby się okazało, że kwoty wydane na czarter przewyższają koszty zakupu nowych samolotów, trudno byłoby mówić o oszczędnym gospodarowaniu publicznymi pieniędzmi – mówi Dzierżanowski.

O potrzebie zakupu nowych samolotów dla VIP-ów mówi się od końca lat 90. Kolejne przetargi bądź unieważniano, bądź ich nie ogłaszano. W 2009 r. zdecydowano się na wynajęcie dwóch samolotów Embraer 175 od PLL LOT. Chciano to zrobić poza przepisami prawa zamówień publicznych, powołując się na istotny interes bezpieczeństwa państwa.

– Trudno byłoby bronić tezy, że zakup samolotów cywilnych, nawet tych służących do wożenia przedstawicieli władz państwowych, ma wpływ na bezpieczeństwo państwa – uważa Włodzimierz Dzierżanowski, prezes Grupy Doradczej Sienna. – Zawarcie umowy poza przepisami ustawy mogłoby wywołać protesty ze strony innych unijnych przewoźników, a w konsekwencji reakcję Komisji Europejskiej.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!