Będzie trudna przeprawa

Przez most średnicowy nie pojadą pociągi podmiejskie. Utrudnienia pojawią się też na Trasie Łazienkowskiej.

Publikacja: 21.06.2013 03:00

Korki będą murowane. Miasto planuje zwężanie Trasy Łazienkowskiej podczas remontu estakad

Korki będą murowane. Miasto planuje zwężanie Trasy Łazienkowskiej podczas remontu estakad

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

W wakacje trudno będzie przejechać przez Wisłę. Kolejarze planują bowiem remont mostu średnicowego, którym poruszają się pociągi podmiejskie – Kolei Mazowieckich i SKM. 29 czerwca zacznie się też modernizacja Trasy Łazienkowskiej.

Miasto walczy z czasem, by przed tym remontowym szczytem otworzyć tunel pod Wisłostradą, zamknięty w sierpniu ubiegłego roku, gdy woda wdarła się do budowanej pod nim stacji metra. Ostatnio pomyślnie zakończyły się próby obciążeniowe tunelu. Wylano już też w nim asfalt. – W tym miesiącu tunel może być otwarty – mówi Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego.

Zdejmą szyny

Torowisko na moście średnicowym jest tak kiepskie, że pociągi muszą zwalniać do 40 km na godz. – Po modernizacji będą jeździły z prędkością 60 km na godzinę – tłumaczy Robert Kuczyński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe. W czasie prac na tej linii – czyli do 1 września – całkowicie zamknięte będą tory podmiejskie między dworcami Wschodnim i Śródmieście. Pociągi będą kończyły bieg na stacjach Warszawa Zachodnia i Wschodnia. Do tego ostatniego dworca dojadą pociągi od strony Siedlec i Otwocka. Tam skończy się także trasa Szybkiej Kolei Miejskiej z Otwocka (zostanie przemianowana na S 10) i z Sulejówka (teraz jako S 20). Z kolei duża część pociągów Kolei Mazowieckich jadących od strony Skierniewic, Błonia czy Radomia skończy trasę na Dworcu Zachodnim. Wielu podróżnych na Wschodnim i Zachodnim będzie musiało się przesiadać do pociągów dalekobieżnych jadących przez Centralny. Na tym odcinku nie będą dodatkowo płacić za przejazd. Ratusz przygotował też komunikację zastępczą – pojadą dwa dodatkowe tramwaje nr 77 i 45, a także linia autobusowa 313 (Dworzec Wschodni – Dworzec Centralny). Jak zapowiadają pracownicy kolei, prace mają być prowadzone przez całą dobę. Robotnicy wymienią m.in. 4 km szyn. W przyszłym roku prace na moście będą kontynuowane, ale już na linii dalekobieżnej. W sumie cała inwestycja będzie kosztowała 8,7 mln zł.

Wyburzą estakady

O ile niemal wszystko wiadomo na temat utrudnień w związku z remontem kolejowym, o tyle na razie niemal nic nie wiemy o utrudnieniach związanych z modernizacją Trasy Łazienkowskiej. Pewne jest tylko, że 29 czerwca rozpocznie się burzenie jednej z estakad. Oficjalnie nie wiadomo, które estakady zostaną wyburzone w pierwszej kolejności, jak zostanie zmieniona komunikacja miejska, a także kiedy zwężana będzie sama trasa. – Projekt zmian organizacji ruchu jest dopiero zatwierdzany – mówi Anna Choińska, rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Zarząd Transportu Miejskiego, jak twierdzi jego rzecznik Igor Krajnow, sam nie ma jeszcze oficjalnych informacji, które pozwoliłyby mu ogłosić zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej. Informacji takich nie udziela też wykonawca remontu Strabag. – Chcemy, aby prace wyburzeniowe estakad miały miejsce w czasie dwóch wakacyjnych miesięcy – tłumaczy tylko Tomasz Kunert, rzecznik koordynatora warszawskich remontów. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że remont może się zacząć od wyburzenia estakady od ul. Czerniakowskiej, którą na most Łazienkowski wjeżdża w stronę Pragi autobus linii 141. Jeżeli tak się stanie, linia ta zostanie puszczona przez most Poniatowskiego. W sumie wyburzonych ma zostać dziewięć estakad, a w ich miejsce postawione zostaną nowe. Osiem po śródmiejskiej stronie Wisły, a jedna po stronie praskiej. Urzędnicy zgodzili się je zburzyć, bo są tak skorodowane, że nie sposób ich naprawić. Jak zapewniają urzędnicy, sama trasa w całości nie zostanie zamknięta, a tylko czasowo będzie zwężana.

Nowe znaki i chodniki

Remont estakad przeprowadzi firma Strabag, która zaproponowała w przetargu najniższą cenę, czyli 30,6 mln zł. W sumie modernizacja trasy potrwa dwa lata. Firma będzie musiała rozebrać 1570 metrów starych estakad i postawić nowe. Prace obejmą również dobudowę nowego pasa ruchu na ul. Czerniakowskiej od zjazdu z Trasy Łazienkowskiej w kierunku Wilanowa do skrzyżowania z ul. Łazienkowską (o długości 140 metrów). Ponadto przebudowane zostaną chodniki, drogi dojazdowe i pas zieleni. W planach jest również budowa elementów systemu odwodnienia, wykonanie oznakowania, wymiana chodników od skrzyżowania z ul. Górnośląską do skrzyżowania z ul. Łazienkowską.

Inaczej przez Wisłę

Pociągi będą jeździły tylko po torach dalekobieżnych. Ze względu na ich przepustowość większość pociągów SKM i KM dojedzie jedynie do Dworca Wschodniego i Dworca Zachodniego.

—koz

W wakacje trudno będzie przejechać przez Wisłę. Kolejarze planują bowiem remont mostu średnicowego, którym poruszają się pociągi podmiejskie – Kolei Mazowieckich i SKM. 29 czerwca zacznie się też modernizacja Trasy Łazienkowskiej.

Miasto walczy z czasem, by przed tym remontowym szczytem otworzyć tunel pod Wisłostradą, zamknięty w sierpniu ubiegłego roku, gdy woda wdarła się do budowanej pod nim stacji metra. Ostatnio pomyślnie zakończyły się próby obciążeniowe tunelu. Wylano już też w nim asfalt. – W tym miesiącu tunel może być otwarty – mówi Paweł Siedlecki z Metra Warszawskiego.

Pozostało 87% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!