BZ WBK: Polskie firmy idą na dalekie rynki

Według prognoz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE, w tym roku wartość całego polskiego eksportu sięgnie 173 mld euro i zwiększy się w porównaniu z rokiem ubiegłym o jedną dziesiątą.

Publikacja: 12.10.2015 11:02

Foto: Bloomberg

Ale znacznie większą dynamikę wzrostu osiągnie eksport do krajów rozwijających się: KUKE prognozuje go w tym roku na 18 proc., a w roku przyszłym na 16 proc.

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, dywersyfikacja polskiego eksportu jest obecnie dużo wyższa niż w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. - Coraz częściej spotykamy się z zapytaniami o Amerykę Południową czy Afrykę. Widzimy zmiany w biznesie klientów i to jest dobry kierunek bo minimalizuje ryzyko biznesowe – mówi Robert Antczak, szef Departamentu Sprzedaży Produktów w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej BZ WBK.

Duży potencjał wzrostu ma zwłaszcza eksport do Afryki. Według Ministerstwa Gospodarki, w ub. roku dynamika eksportu do Afryki wynosiła 114,6 proc., podczas gdy do Europy 105,1 proc. Polskie wyroby trafiają do Algierii, Egiptu, Libii, Maroka, Sudanu i Tunezji. Do Maroka, gdzie wysyłamy m.in. siarkę i węgiel, sprzęt AGD, tworzywa sztuczne i pszenicę, eksport w ub. roku wzrósł o blisko połowę.

Coraz większą dynamikę ma polski eksport do Azji. Atrakcyjnym kierunkiem są nie tylko Chiny, ale np. Wietnam, gdzie rośnie klasa średnia i jej siła nabywcza. Duże profity może przynieść także handel z Malezją, Indonezją czy Indiami. Także na rynki Ameryki Łacińskiej polskie firmy zaczynają sięgać coraz śmielej. Rozwijające się gospodarki Brazylii, Meksyku czy Peru mogą dać szanse na osiąganie znacznie większych zysków niż w Europie oraz perspektywę ekspansji na kolejne kraje kontynentu. – Tym bardziej, że Ameryka Łacińska ze swoimi historycznymi i gospodarczymi powiązaniami z Półwyspem Iberyjskim jest nam dużo bliższa niż np. Chiny czy Angola – twierdzi Antczak. Przyczółkiem do dalszej ekspansji na kontynent może być zwłaszcza Meksyk, który rośnie dzięki strategicznemu położeniu i bliskości wielkich sąsiednich rynków, w tym USA. Perspektywiczną dla polskich firm jest motoryzacja, gdyż Meksyk jest w Ameryce bardzo dużym producentem aut. Z raportów analityków rynku meksykańskiego z Grupy Santander wynika, że rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Meksyku stwarza duże zapotrzebowanie na produkty do montażu i na usługi dla tego sektora. Perspektywy daje także branża wydobywcza. - Polscy producenci maszyn górniczych mają mocne marki i są potencjalnie dobrymi partnerami dla meksykańskich firm – mówi Maciej Wiąckowski, dyrektor ds. bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej w Pionie Global Banking & Markets BZ WBK.

Polscy eksporterzy już stali się w niektórych branżach potęgą, jak np. w produkcji jachtów i łodzi motorowych, w produkcji mebli czy kosmetyków. Zagraniczne rynki coraz szybciej opanowują polskie firmy produkujące stolarkę okienną i drzwiową. Za sukcesem polskich produktów odpowiada stosunek jakości do ceny. – Możemy dostarczać towary o specyfikacjach takich jak nasi zachodni konkurenci, w najwyższej jakości, ale w niższych cenach – tłumaczy Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu BZ WBK.

Coraz więcej eksportuje także polska branża ICT. To szczególnie ważne, bo w technologiach informacyjno-komunikacyjnych kluczowe znaczenie mają innowacje. Według Dylaka, liczba polskich start-upów i inwestorów zainteresowanych ich wsparciem stale rośnie. - Mamy świetne uczelnie techniczne, a nasi informatycy są cenieni na całym świecie - dodaje Dylak.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, PwC, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

 

Ale znacznie większą dynamikę wzrostu osiągnie eksport do krajów rozwijających się: KUKE prognozuje go w tym roku na 18 proc., a w roku przyszłym na 16 proc.

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, dywersyfikacja polskiego eksportu jest obecnie dużo wyższa niż w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. - Coraz częściej spotykamy się z zapytaniami o Amerykę Południową czy Afrykę. Widzimy zmiany w biznesie klientów i to jest dobry kierunek bo minimalizuje ryzyko biznesowe – mówi Robert Antczak, szef Departamentu Sprzedaży Produktów w Pionie Bankowości Biznesowej i Korporacyjnej BZ WBK.

Pozostało 82% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Europejski Kongres Finansowy
Jak podtrzymać i umocnić sukces
Europejski Kongres Finansowy
AI to rewolucja w finansach, ale nie zmiecie banków z rynku