Reklama

Nowa usługa w aplikacji mObywatel. Minister: Jedno z większych osiągnięć

Od wtorku 25 lutego 2025 roku rozpoczęło się udostępnianie najnowszej wersji aplikacji mObywatel. Wraz z nią do użytkowników trafia usługa Podpisz dokument. Umożliwia ona podpisywanie dokumentów w formacie PDF e-dowodem.

Publikacja: 25.02.2025 11:39

Aplikacja mObywatel 2.0

Aplikacja mObywatel 2.0

Foto: Adobe Stock

mat

Wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podkreśla, że nowa usługa w aplikacji mObywatel Podpisz dokument jest jednym z większych osiągnięć ostatnich miesięcy. - W aplikacji można teraz podpisać e-dowodem dowolny dokument w postaci PDF. Wymagany jest moduł NFC w telefonie i oczywiście aktywny certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie wraz z ustalonym do niego kodem PIN – mówi Gawkowski. - Wszystkim, którzy planują wymianę dowodu osobistego warto przy tym przypomnieć, że potrzebują zawnioskować o wgranie tego certyfikatu do e-dowodu, kiedy wyrabiają nowy dokument, żeby móc w pełni korzystać z jego możliwości – dodaje.

Podpisywanie pliku PDF e-dowodem w mObywatelu

Resort cyfryzacji wyjaśnia, iż dotychczas korzystanie z podpisu osobistego z e-dowodu było możliwe za pośrednictwem oprogramowania E-dowód menedżer w komputerze lub aplikacji eDO App. W pierwszym przypadku właściciel dokumentu potrzebuje czytnika e-dowodu, aby móc skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego i podpisać nim dokument. Aplikacja eDO App to natomiast rozwiązanie na urządzenia mobilne, które umożliwia podpisanie dokumentu z użyciem e-dowodu i NFC w telefonie.

Dokument do podpisu można dodać z wybranego miejsca, w tym z pamięci telefonu, chmury lub dysku.

Nowa usługa w aplikacji mObywatel ma stanowić duże udogodnienie. Podobnie jak eDO App wykorzystuje łączność bezprzewodową i pozwala skorzystać z certyfikatu podpisu osobistego e-dowodu za pośrednictwem modułu NFC w telefonie. Podpisywanie dokumentów nie wymaga już jednak instalowania osobnej aplikacji. Warunkiem jest posiadanie przy sobie ważnego e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego oraz 6-cyfrowego kodu PIN (tzw. PIN2), który wymagany jest do jego złożenia.

Czytaj więcej

Do aplikacji mObywatel trafi nowy dokument. Skorzysta z niego 245 tys. Polaków
Reklama
Reklama

Jak podpisać dokument e-dowodem w mObywatelu?

Resort wyjaśnia, iż aby podpisać dokument w aplikacji mObywatel najlepiej przygotować wcześniej plik do podpisu w formacie PDF. Jego maksymalna wielkość to 10 MB, a za jednym razem można podpisać w aplikacji jeden dokument. Następnie należy przygotować e-dowód, 6-cyfrowy PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) oraz włączyć NFC w telefonie. Dla poprawy łączności z e-dowodem zaleca się zdjęcie z telefonu etui lub innych akcesoriów ochronnych.

Aby podpisać dokument, należy otworzyć usługę Podpisz dokument i stosować się do widocznych na ekranie instrukcji:

  1. Aplikacja wyświetli komunikaty powitalne wraz z listą wstępnych wskazówek. Następnie poprosi o dodanie dokumentu do podpisu.
  2. Kolejny krok to wpisanie 6-cyfrowego numeru CAN e-dowodu, który widoczny jest w prawym dolnym rogu dokumentu na stronie ze zdjęciem.
  3. Następnie należy wpisać 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2). Kod ten ustalany jest w urzędzie przez właściciela dokumentu w trakcie odbioru e-dowodu.
  4. W następnym kroku aplikacja poprosi o przyłożenie e-dowodu do tylnej ściany telefonu, gdzie znajduje się moduł NFC. W tym momencie odbywa się składanie popisu osobistego z e-dowodu na dokumencie PDF.
  5. Po zakończeniu czynności użytkownik może zapisać lub otworzyć dokument, jeśli używa systemu Android. Ważne, aby na tym etapie zapisać dokument w pamięci swojego urządzenia, ponieważ podpisane dokumenty nie są przechowywane w aplikacji mObywatel. Dla użytkowników urządzeń z systemem iOS zapisanie dokumentu w pamięci urządzenia nastąpi automatycznie.

Czytaj więcej

Ważny komunikat w sprawie mObywatela. Termin mija już 25 lutego

Gdzie można użyć podpisanego e-dowodem dokumentu?

Podpis osobisty z e-dowodu jest równoważny z podpisem własnoręcznym w kontakcie z administracją publiczną. „Oznacza to, że w ten sposób można podpisać wniosek, oświadczenie lub inny rodzaj dokumentu kierowany do urzędu lub instytucji państwowej i przesłać go np. za pośrednictwem poczty elektronicznej” - wskazuje MC. W przypadku innych podmiotów, jak osoby prywatne, firmy lub organizacje niepubliczne, obie strony muszą najpierw ustalić, że honorują ten rodzaj podpisu we wzajemnych relacjach, aby był on ważny.

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Samorząd
Więcej czasu na plany ogólne w gminach. Bruksela idzie Polsce na rękę
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama