Reklama

E-doręczenia jeszcze później. Sejm podjął decyzję

We wtorek późnym wieczorem Sejm przyjął poselski projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, który wydłuża termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych.

Publikacja: 13.12.2023 07:42

E-doręczenia jeszcze później. Sejm podjął decyzję

Foto: Adobe Stock

mat

Za przyjęciem projektu posłów Polski 2050 Trzecia Droga głosowało 431 posłów, przeciw było 12 a 5 wstrzymało się od głosu. Teraz projektem zajmie się Senat.

Przypomnijmy, iż po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów, które miały wdrożyć system e-Doręczeń do 10 grudnia br. Minister Cyfryzacji zdecydował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z systemu wobec wybranych podmiotów (przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców wpisywanych do KRS) na 30 grudnia br. oraz zapowiedział dalsze przesunięcie maksymalnej daty wdrożenia usługi na dzień 1 stycznia 2025 r.

W środę 6 grudnia do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych autorstwa posłów Polski 2050 Trzecia Droga. Zgodnie z nim termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych nie może być określony wcześniej niż 30 marca 2024 r. i później niż 1 stycznia 2025 r.

W uzasadnieniu wskazano, że obecnie do 30 grudnia adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi czy notariusze muszą zarejestrować adres elektroniczny do e-doręczeń. Tą drogą następnie mają kontaktować się z administracją publiczną, podatkową czy też z wymiarem sprawiedliwości.

Posłowie argumentują, że "brak gotowości operatora wyznaczonego powoduje praktyczną i techniczną niemożliwość oraz niecelowość wypełnienia obowiązku nakładanego na ww. grupy zawodowe, nie wspominając o niemożliwości dostosowania prowadzonej praktyki prawniczej czy użytkowanych narzędzi informatycznych. To powoduje, że pomimo formalnego ustanowienia adresu do e-doręczeń, bez wdrożenia środków technicznych przez operatora wyznaczonego adres nie będzie mógł być użytkowany w sposób opisany w Ustawie".

Reklama
Reklama

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Służą wysyłaniu, odbieraniu i przechowywaniu oficjalnej korespondencji (np. pism urzędowych, korespondencji sądowej czy decyzji administracyjnych). Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Czytaj więcej

E-doręczenia jeszcze później? Jest projekt ustawy
Prawo w Polsce
Prezydent Karol Nawrocki przygotował własną ustawę łańcuchową. Co zawiera?
Nieruchomości
Zapadł wyrok, który otwiera drogę do odszkodowań za stare słupy
Zawody prawnicze
Adwokaci i radcy wykluczeni z walnych w spółdzielniach. Prezes NRA interweniuje
Praca, Emerytury i renty
Aż cztery zmiany w grudniu 2025. Nowy harmonogram wypłat 800 plus
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Sądy i trybunały
Sąd Najwyższy obalił zasadę prawną i uderzył w europejskie trybunały
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama