E-doręczenia jeszcze później. Sejm podjął decyzję

We wtorek późnym wieczorem Sejm przyjął poselski projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych, który wydłuża termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych.

Publikacja: 13.12.2023 07:42

E-doręczenia jeszcze później. Sejm podjął decyzję

Foto: Adobe Stock

Za przyjęciem projektu posłów Polski 2050 Trzecia Droga głosowało 431 posłów, przeciw było 12 a 5 wstrzymało się od głosu. Teraz projektem zajmie się Senat.

Przypomnijmy, iż po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów, które miały wdrożyć system e-Doręczeń do 10 grudnia br. Minister Cyfryzacji zdecydował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z systemu wobec wybranych podmiotów (przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców wpisywanych do KRS) na 30 grudnia br. oraz zapowiedział dalsze przesunięcie maksymalnej daty wdrożenia usługi na dzień 1 stycznia 2025 r.

W środę 6 grudnia do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych autorstwa posłów Polski 2050 Trzecia Droga. Zgodnie z nim termin wejścia w życie obowiązku posiadania adresu dla doręczeń elektronicznych nie może być określony wcześniej niż 30 marca 2024 r. i później niż 1 stycznia 2025 r.

W uzasadnieniu wskazano, że obecnie do 30 grudnia adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi czy notariusze muszą zarejestrować adres elektroniczny do e-doręczeń. Tą drogą następnie mają kontaktować się z administracją publiczną, podatkową czy też z wymiarem sprawiedliwości.

Posłowie argumentują, że "brak gotowości operatora wyznaczonego powoduje praktyczną i techniczną niemożliwość oraz niecelowość wypełnienia obowiązku nakładanego na ww. grupy zawodowe, nie wspominając o niemożliwości dostosowania prowadzonej praktyki prawniczej czy użytkowanych narzędzi informatycznych. To powoduje, że pomimo formalnego ustanowienia adresu do e-doręczeń, bez wdrożenia środków technicznych przez operatora wyznaczonego adres nie będzie mógł być użytkowany w sposób opisany w Ustawie".

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Służą wysyłaniu, odbieraniu i przechowywaniu oficjalnej korespondencji (np. pism urzędowych, korespondencji sądowej czy decyzji administracyjnych). Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Czytaj więcej

E-doręczenia jeszcze później? Jest projekt ustawy

Za przyjęciem projektu posłów Polski 2050 Trzecia Droga głosowało 431 posłów, przeciw było 12 a 5 wstrzymało się od głosu. Teraz projektem zajmie się Senat.

Przypomnijmy, iż po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów, które miały wdrożyć system e-Doręczeń do 10 grudnia br. Minister Cyfryzacji zdecydował o przesunięciu terminu wejścia w życie obowiązku korzystania z systemu wobec wybranych podmiotów (przedstawicieli zawodów zaufania publicznego oraz przedsiębiorców wpisywanych do KRS) na 30 grudnia br. oraz zapowiedział dalsze przesunięcie maksymalnej daty wdrożenia usługi na dzień 1 stycznia 2025 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów